تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه فایل های دیجیتالی کمیاب

فروشگاه فایل های دیجیتالی کمیاب


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

محبوب ترین ها

پرفروش ترین ها

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا

برچسب های مهم

پیوند ها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 259
  • بازدید دیروز : 1306
  • بازدید کل : 268072

تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور


تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور

چکیده

در عصر سفرهای بین المللی، کشورها، مناطق، شهرها و مکان­ها به طور مداوم بازارهای نوظهور را جستجو می­کنند و کارشناسان گردشگری، متصدیان تور و آژانس­های مسافرتی به دنبال آگاهی از مقصدهای نوظهور می­باشند. رشد فزایندۀ صنعت گردشگری و به دنبال آن ظهور مقصدهای جدید چالش­هایی به همراه داشته است؛ امروزه رویکرد برنامه­ریزی راهبردی، تقریباً در تمام کشورهای پیشرفته جهان رواج یافته و بر اساس آن انواع طرح­های توسعه گردشگری با اشکال و عناوین مختلف به اجرا گذاشته شده است. هدف این تحقیق تعیین جایگاه شهر بوکان در مدل چرخۀ عمر مقصد باتلر و تعیین نحوه به­کارگیری فرآیند برنامه­ریزی راهبردی در تعیین راهبردهای ارتقای مقصدهای گردشگری با تاکید بر شهر بوکان است. به این منظور در تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با مدل راهبردی SWOT و مطالعات میدانی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید شهر بوکان تعیین گردید و کلیه راهبردها با نظرخواهی از خبرگان گردشگری تدوین شد؛ سپس، با استفاده از موقعیت قرارگیری شهر بوکان در ماتریس داخلی و خارجی (IE) نوع راهبرد متناسب با آن انتخاب شد. نتایج حاصل از ترسیم اطلاعات به دست آمده مبین این بود که شهر بوکان در خانه (II) قرار گرفته است؛ بنابراین، برای توسعه آن می­بایست راهبردهای تهاجمی مبتنی بر رشد و توسعه اتخاذ شود. البته باید توجه داشت که به علت نزدیکی موقعیت مقصد به خانه (I) باید نگاهی به راهبردهای محافظه­کارانه نیز داشت. با توجه به نتایج به دست آمده از ماتریس برنامه­ریزی استراتژیک کمی (QSPM) الویت استراتژی­های ناحیه تهاجمی به این ترتیب اعلام گردید: حفظ و زنده ­نگه داشتن آداب و رسوم سنتی، تأسیس موزه، اجرای تورهای گروهی، احداث و توسعۀ مراکز بهداشتی، بهسازی حمل و نقل، تأسیس زیرساخت­ها، بهره­گیری از دانش نیروهای تحصیل کرده، بهره­گیری از حمایت مسئولان جهت توسعه گردشگری، تاکید بر فعالیت­های بازاریابی، بهبود کیفیت خدمات پذیرایی، توسعه گردشگری تجاری و ایجاد زمینه درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری. و در نهایت راهکارهایی جهت پیاده­سازی این استراتژی­ها ارائه شده است.

 

واژگان کلیدی: برنامه­ریزی راهبردی[1]، راهبردهای ارتقای مقصد[2]، چرخۀ عمر مقصد[3] باتلر، مقصدهای نوظهور[4]، ماتریس SWOT[5]، ماتریس برنامه­ریزی استراتژیک کمی[6]، شهر بوکان[7]

 فهرست مطالب

1-1) مقدمه.. 1

2-1) بیان مسئله2

3-1) اهمیت و ضرورت موضوع4

4-1) سؤالات اصلی و فرعی5

1-4-1) سؤالات اصلی5

2-4-1) سؤالات فرعی6

5-1) اهداف تحقیق6

1-5-1) اهداف اصلی6

2-5-1) اهداف فرعی6

6-1) روش شناسی تحقیق6

1-6-1) روش کلی تحقیق6

2-6-1) روش گردآوری داده­ها و اطلاعات7

3-6-1) روش نمونه گیری و حجم نمونه7

4-6-1) روش تجزیه و تحلیل داده­ها7

7-1) قلمرو تحقیق8

8-1) جامعه آماری8

9-1) چارچوب کلان نظری تحقیق8

10-1) شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق9

11-1) فرایند انجام تحقیق11

2-1) مقدمه13

بخش اول: مفاهیم و ابعاد برنامه­ریزی و مدیریت استراتژیک گردشگری.. 14

2-2) برنامه­ریزی گردشگری14

1-2-2) اهداف برنامه­ریزی گردشگری14

2-2-2) اهمیت برنامه­ریزی گردشگری15

3-2-2) رویکردهای برنامه­ریزی گردشگری16

1-3-2-2)رویکرد سیستمی16

2-3-2-2)رویکرد توسعۀ پایدار24

3-3-2-2)رویکرد برنامه­ریزی جامع24

4-3-2-2) رویکرد راهبردی25

5-3-2-2)رویکرد جامعه محور25

1-3-2) تعریف استراتژی26

2-3-2) برنامه­ریزی استراتژیک27

3-3-2) الگوی جامع مدیریت استراتژیک دیوید30

4-3-2) برنامه­ریزی استراتژیک گردشگری33

1-4-3-2) استراتژی­های توسعه گردشگری34

2-4-3-2)استراتژی­های توسعه محصول34

5-3-2) گام های تدوین استراتژی35

1-5-3-2)تدوین چشم انداز برای جامعه گردشگری35

2-5-3-2)بیانیه مأموریت جامعه گردشگری36

3-5-3-2)اهداف بلند مدت37

4-5-3-2)اهداف عملیاتی/کوتاه مدت38

بخش دوم: گردشگری شهری و استراتژی­های توسعه آن.. 38

4-2) گردشگری شهری38

1-4-2) عناصر گردشگری شهری42

2-4-2)تاریخچه گردشگری شهری43

3-4-2)گردشگری شهری پایدار48

4-4-2) اهمیت مناطق شهری برای اهداف گردشگری50

بخش سوم: چرخه عمر مقصدو استراتژی­های مراحل مختلف چرخۀ عمر مقصد.. 51

5-2) چرخه عمر مقصد51

2-5-2) عناصر مدل چرخه حیات مقصد گردشگری باتلر57

3-5-2) استراتژی­های مراحل مختلف چرخۀ عمر مقصد58

4-5-2) مراحل چرخه حیات شهرها63

1-4-5-2) مرحله ظهور و معرفی شهرها63

2-4-5-2) مرحله رشد شهرها64

3-4-5-2) مرحله­ی بلوغ شهرها65

4-4-5-2) مرحله­ی نزول شهرها66

بخش چهارم: مقصدهای نوظهورو مفاهیم و ویژگی­های آن­ها.. 66

6-2) مقصدهای نوظهور66

1-6-2) مفاهیم و ویژگی­های مقصدهای گردشگری نوظهور67

بخش پنجم: پیشینه تحقیق و مراحل توسعۀ گردشگری در مالزی بر اساس مدل چرخۀ عمر مقصد باتلر.. 71

تحقیقات داخلی71

معرفی یک نمونه خارجی از مقصدهای نوظهور.. 78

مدیریت یک مقصد نوظهور، نمونه موردی ناحیه کورکا، آلبانی (آلبانا کول، 2010):77

بررسی کاربرد چرخۀ عمر و استراتژی­های انتخاب شده در مقصد گردشگری مالزی‌(هوسین، 2014):80

7-2) جمع بندی و نتیجه گیری فصل دوم84

8-2)مدل مفهومی تحقیق89

9-2)آشنایی با شهر بوکان به عنوان مطالعه موردی تحقیق90

3-9-2) تسهیلات و خدمات گردشگري شهر بوكان95

6-9-2- وضعیت اقتصادی شهر بوکان97

7-9-2- وضعیت اجتماعی فرهنگی شهر بوکان98

8-9-2-وضعیت بازار گردشگری شهر بوکان98

10-9-2- موقعیت جغرافیایی شهر بوکان99

1-3) مقدمه102

2-3) نوع و روش تحقیق102

3-3) ابزارها و روش گردآوری اطلاعات103

4-3) جامعه آماری103

5-3) نمونه آماری104

1-5-3) روش نمونه گیری104

2-5-3) حجم نمونه104

6-3) مراحل انجام تحقیق105

1-6-3) گام اول: شناسایی شاخص­های اساسی مدل باتلر طی مراحل مختلف عمر توسعۀ مقصدهای گردشگری105

فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه مقصدهای گردشگری107

2-6-3)گام دوم: مرحله ورودی108

4-6-3)گام چهارم: مرحله تصمیم­گیری112

7-3) روایی و پایایی114

1-4) مقدمه117

2-4) سوالات تحقیق117

1-2-4) پرسش­های اصلی117

2-2-4) پرسش­های فرعی117

4-4)تحلیل داده‌های جمعیت­ شناختی121

6-4) ماتریس SWOT136

7-4) ماتریس داخلی/خارجی (IE)141

2-5) نتایج تحقیق بر مبنای پاسخگویی به سوال­ها152

1-2-5) در مورد سوال فرعی اول152

2-2-5) در مورد سوال فرعی دوم153

3-2-5) در مورد سوال فرعی سوم156

4-2-5) در مورد سوال اصلی اول157

3-5) پیشنهادات160

5-5) جنبۀ نوآوری تحقیق166

6-5) پیشنهادات تحقیق166

7-5) محدودیت­های تحقیق167

منابع و مأخذ.. 168

 فهرست شکل­ها

 شکل شماره 1-2- عناصر سيستم گردشگري (سازمان جهاني گردشگري). 18

شکل شماره 2-2- سیستم گردشگری میل و موریسون (میل و موریسون،2:1985)19

شکل شماره 3-2- سیستم گردشگری گان (گان؛34:2002). 20

شکل شماره 4-2- الگوی سیستم گردشگری لیپر (اقتباس از کوپر و همکاران،5:1998). 22

شکل شماره 5-2- عناصر اساسی مأموریت سازمان. 37

شکل شماره 6-2- استراتژی­های توسعه شهری از طریق گردشگری. 47

شکل شماره 7-2- مدل چرخه حیات مقصد گردشگری باتلر. 53

شکل شماره 8-2- استراتژی تمایز گیلبرت. 62

شکل9-2- مدل مفهومی تحقیق (اقتباس از مدل باتلر، مدل دلبری و جمع­بندی محقق). 89

شکل 1-4- ماتریس داخلی و خارجی مقصد شهری بوکان (IE). 141

 

فهرست جداول و نمودارها

 

جدول 1-1- چارچوب جامع تدوین استراتژی. 9

نمودار1-1- فرایند انجام تحقیق. 11

نمودار 1-2- عناصر اساسی فرایند مدیریت استراتژیک. 29

نمودار2-2- الگوی جامع مدیریت استراتژیک. 30

جدول 1-2- چرخه عمر مقصد و گزینه­های استراتژیک. 63

جدول 2-2- ویژگی­های مقصدهای نوظهور. 70

جدول 3-2- جمع­بندی پیشینه تحقیقات خارجی. 75

جدول 4-2- جمع­بندی پیشینه تحقیقات داخلی. 76

جدول 5-2- جمع بندی مراحل توسعۀ گردشگری در مالزی. 83

جدول 6-2- شاخص­های مطرح برای بررسی عومل تأثیرگذار بر تدوین استراتژی­های ارتقای مقصدهای شهری نوظهور. 85

جدول 7-2- شاخص­های استخراج شده بر مبنای مبانی نظری تحقیق و یافته­های تحقیق با توجه به ضرورت­های فرهنگی و زمانی موجود به انتخاب پژوهشگر87

جدول 8-2- تعداد و وضعیت تسهیلات و خدمات گردشگری شهر بوکان در سال 139297

جدول1-3- ویژگی­ها و متغیرهای مقصدها طبق مدل چرخه حیات مقصد باتلر، استراتژی­های مناسب، ترکیب و الویت آن­ها. 106

جدول 2-3- مراحل برنامه­ریزی استراتژیک. 108

جدول 3-3- ماتريس تهديدات، فرصت­ها، نقاط قوت و نقاط ضعف. 111

نمودار 1- 3- ماتریس داخلی و خارجی. 112

جدول1-4- تطبیق ویژگی­ها و متغیرهای مقصد گردشگری مورد مطالعه (شهر بوکان) طبق مدل باتلر. 119

جدول 2-4- نسبت جنس مونث و مذکر پاسخ دهندگان. 122

نمودار 1-4- نمودارميله اي مربوط به فراواني جنسیت پاسخ دهندگان. 122

جدول 3-4- توزیع فراوانی مربوط به سطح تحصیلات پاسخ دهندگان. 123

نمودار 2-4- نمودارميله اي مربوط به فراواني سطح تحصیلات پاسخ دهندگان123

جدول 4-4- توزیع فراوانی مربوط به سابقه خدمت پاسخ دهندگان. 124

نمودار 3-4- نمودارميله اي مربوط به فراواني سابقه خدمت پاسخ دهندگان124

جدول 5-4- ضرایب اهميت اجزاي محيط خارجي. 125

جدول6-4- بررسی جاذبه­های گردشگری (با ضریب اهمیت12٪). 126

جدول7-4- بررسی تسهیلات و خدمات گردشگری (با ضریب اهمیت19٪). 127

جدول8-4- بررسی زیرساختهای گردشگری و عوامل مدیریت، ساختار و تشکیلات سازمانی‌ (با ضریب اهمیت 26٪). 127

جدول9-4- بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی، موقعیتی و اقتصادی (با ضریب اهمیت 43٪). 128

جدول 10-4- ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE). 129

جدول11-4- ضرایب اهمیت اجزای محیط داخلی. 130

جدول 12-4- بررسی جاذبه­های گردشگری (با ضریب اهمیت 18٪). 131

جدول 13-4- بررسی تسهیلات و خدمات گردشگری (با ضریب اهمیت20٪). 131

جدول 14-4- بررسی زیرساخت­های گردشگری (با ضریب اهمیت 24٪). 132

جدول 15-4- بررسی عوامل مدیریت، ساختار و تشکیلات سازمانی (با ضریب اهمیت 12٪). 133

جدول 16-4- بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی و بازار‌ (با ضریب اهمیت 26٪)133

جدول 17-4- ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE). 135

جدول 18-4- ماتریس SWOT. 140

جدول 19-4- استراتژی‌های انتخاب شده. 142

جدول 20-4- ماتريس برنامه­ريزي استراتژيك کمی (QSPM) شهر بوکان. 145

جدول 21-4- الویت بندی استراتژی­های ناحیه تهاجمی. 149

جدول 1-5- راهکارهای حفظ و زنده نگه داشتن آداب و رسوم سنتی. 161

جدول 2-5- راهکارهای تأسیس موزه و گالری های هنری و مردم شناسی جهت معرفی فرهنگ و آداب و رسوم غنی به گردشگران. 161

جدول 3-5- راهکارهای اجرای تورهای گروهی گردشگری شهری و بازدید از مراکز خرید. 161

جدول 4-5- راهکارهای احداث و توسعۀ مراکز بهداشتی و درمانی. 162

جدول 5-5- راهکارهای بهسازی حمل و نقل و ایجاد راههای ارتباطی. 162

جدول 6-5- راهکارهای تأسیس زیرساخت­های تأمین آب و برق جهت توسعه گردشگری162

جدول 7-5- راهکارهای بهره­گیری از دانش نیروهای تحصیل کرده و متخصص جهت مدیریت واحدهای اقامتی. 162

جدول 8-5- راهکارهای بهره­گیری از حمایت مسئولان در زمینه حفظ و مرمت آثار تاریخی و ایجاد بستری مناسب برای توسعه گردشگری. 163

جدول 9-5- راهکارهای تاکید بر فعالیت های بازاریابی جهت هویت بخشی و معرفی بناهای تاریخی و باستانی. 163

جدول 10-5- راهکارهای بهبود کیفیت خدمات پذیرایی بین راهی با توجه به موقعیت ارتباطی ویژه شهر بوکان. 164

جدول 11-5- راهکارهای توسعه گردشگری تجاری با جذب سرمایه­گذاری­های بخش خصوصی. 164

جدول 12-5- راهکارهای ایجاد زمینه درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر). 164

 فصل اول

 کلیات تحقیق

   1-1) مقدمه

در عصر سفرهای بین المللی،کشورها، شهرها و مکان­های گردشگری به طور مداوم بازارهای نوظهور را جستجو می­کنند. همانطورکه کارشناسان گردشگری، متصدیان تور و آژانس­های مسافرتی به دنبال کسب آگاهی از مقصدهای نوظهور می­باشند (کیم[8] و پردو[9]،۲۰۱۱).رشد فزایندۀ صنعت گردشگری و به دنبال آن ظهور مقصدهای جدید چالش­هایی به همراه داشته است؛ نیازها و انتظارات به سرعت در حال تغییر گردشگران، ظهور انواع جدید گردشگری، حساسیت نسبت به مسائل محیطی و جهانی منجر به این امر گردیده که مدیران در یک فضای به شدت رقابتی به سمت مدیریت دانش محور و توسعۀ اندیشیده شده گرایش پیدا کنند. در نتیجه ضرورت طراحی برنامه­های منظم، مدیریت هدفمند، تربیت نیروی انسانی کارآمد و جذب سرمایه­های بیشتر به این صنعت بیش از پیش احساس می­شود. گردشگری در چارچوب الگوهای فضایی خاصی عمل می­کند که یکی از این الگوهای فضایی، گردشگری شهری است. نواحی شهری به علت آنکه جاذبه­های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند غالباً مقصدهای گردشگری مهمی محسوب می­گردند. شهرها معمولاً جاذبه­های متنوع و بزرگی شامل موزه­ها، بناهای یادبود، تئاترها، استادیوم­های ورزشی، پارک­ها، شهربازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی و مکان­هایی مربوط به حوادث مهم با افراد مشهور دارا بوده که این خود گردشگران بسیاری را جذب می­کند (تیموتی[10]،63:1995). از این رو اهمیت مطالعۀ راهبردهای توسعه مقصدهای شهری نوظهور غیر قابل انکار است.

2-1) بیان مسئله

امروزه مردم با وجود ناامنی شغلی، نسبت به گذشته سخت­تر کار می­کنند اوقات فراغت فشرده­تر شده و مردم چندین مسافرت کوتاه را به یک تعطیلات طولانی ترجیح می­دهند. بنابراین مردم مقصدهای گردشگری را می­خواهند که به راحتی و به سرعت قابل دسترسی باشد؛ این شرایط برای مقصدهای نزدیک و قابل دسترسی، بسیار سودمند بوده و باعث توسعه گردشگریشهری شده است (نوربخش و اکبرپور سراسکانرود،1389).شهرها به عنوان مقصد گردشگری، دارای عملکرد چند منظوره هستند؛ آن­ها به عنوان دروازه ورودی به کشور، مراکز اقامتی و مبدأ سفر به روستاها و مقصدهای مجاور خود هستند. علاوه بر این، شهرها فقط مقصدهایی که در آن­ها جمعیتی با فعالیت­های اقتصادی، زندگی فرهنگی و تحت کنترل نیروهای سیاسی کنار هم جمع می­شوند نمی­باشند، بلکه نقش مهمی را به عنوان مراکز فعالیت گردشگری بر عهده دارند. بنابراین، باید به جای گردشگری در شهرها، مفهوم "گردشگری شهری" مورد بررسی قرار گیرد (رهنمایی،1387).

یکی از مهم­ترین مقصدهایی که روند­های گردشگری جهان را در دهه­­های گذشته تحت تاثیر قرار داده است، مراکز شهری است. رشد سفرهای کوتاه مدت این مقصدها را به یکی از اصلی­ترین مراکز گردشگری دنیا تبدیل نموده است (کوپر[11] و همکاران،145:1998).

بایستی توجه داشت که، در این نقاط اگر گردشگری در راستای اهداف و برنامه­های توسعه پایدار حرکت ننماید شکلی از توسعه بی­­برنامه­ گردشگری رخ خواهد داد که باعث تخریب محیط طبیعی و انسانی این شهرها می­گردد.

یک مقصد گردشگری نوظهور یک منطقه ژئوپولیتکی[12] است که گردشگری را به عنوان ابزار توسعه اقتصادی اجتماعی پذیرفته است و جامعه به پتانسیل­های گردشگری به عنوان اهرمی برای افزایش رفاه اقتصادی اجتماعی می­نگرد (ایسو و ایبیتو،2010).با توجه به اینکه هر مقصد چرخه­ای با ویژگی­ها و مراحل منحصر به فرد دارد با استنباط از مدل باتلر بعضی مفروضات اساسی در مورد مقصدهای نوظهور ایجاد می­شود؛ دریک مقصد گردشگری نوظهور در سمت عرضه، گردشگری از طرف دولت و جامعه محلی به عنوان ابزار توسعه اقتصادی پذیرفته شده است و استراتژی­هایی برای تحقق این دیدگاه (توسعه و طراحی محصول) معرفی می­شود اما در سمت تقاضا بازار، آگاهی کمی از مقصد دارد و این تصور در مورد مقصد وجود دارد که فاقد محصول منحصر به فرد برای جذب گردشگر باشد (باتلر،1980).

مقصدهای گردشگری نوظهور ویژگی­های منحصر به فردی دارند که آنها را از مقصدهای به بلوغ رسیده یا مقصدهای در مرحله افول متمایز می­کند. سازمان­های بازاریابی مقصد(DMO) [13] مسئول ایجاد، جذب و حفظ مشتریان ارزشمند هستند (مشتریان: گردشگرانی که به مقصدهای مختلف سفر می­کنند). یکی از راه­های دست­یابی به این عملکرد، استراتژی­های ارتقای موثر مقصدهاست. با توجه به اینکه مقصدهای نوظهور به طور نظری در مراحل اول و دوم چرخه­ی حیات مقصد باتلر می­باشند؛ به نظر می­رسد بر اساس ویژگی­ها و متغیرهای مقصدها طبق مدل چرخه­­ حیات مقصد باتلر، شهر بوکان در مرحله­ی اول و دوم این مدل باشد (طرح جامع شهر بوکان، مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آمود، 1392).

به دلیل اینکه استراتژی­های ارتقای سنتی برای ایجاد عکس العمل مناسب در گردشگران در مقصدهای گردشگری نوظهور بدون رویکرد استراتژیک ناکافی است؛ بنابراین مقصدهای نوظهور به استراتژی­های ارتقای خاصی نیاز دارند (ایسو[14] و ایبیتو[15]،2010). شهر بوکان به عنوان نمونه موردی این تحقیق در شمال غرب ایران بعد از شهرهای ارومیه و خوی بزرگ­ترین شهر استان آذربایجان­غربی می­باشد. شهر بوکان به دلیل موقعیت هموار و مناسب و شرایط بهتر نسبت به شهرهای همجوار، از جمله مهاجرپذیرترین شهرهای کشورمان محسوب می­شود. شهرستان بوکان در حدود 3000 سال قبل تحت نام ایزیرتو، پایتخت تمدن ماننایان بوده است؛ بوکان هویت تاریخی خود را از قلعه باستانی قلایچی در مجاورت روستای قلایچی در 8 کیلومتری شمال شرقی بوکان به وام گرفته است که بازمانده یکی از مراکز بسیار مهم تمدن (ماناها) در هزاره اول پیش از میلاد مسیح در حوزه شمال غرب ایران است.

شهر بوکان به علت قرارگرفتن برسر راه­های استان­های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان همواره از نظر تجاری مورد توجه بوده است. امروزه نیز قرار گرفتن این شهر در قلب استان­های مذکور آن را به مرکزی برای ترانزیت مسافران تبدیل کرده است. موقعیت مناسب جغرافیایی بوکان در منطقه و امنیت نسبی آن، این شهر را به عنوان مرکز منطقه جنوب و جنوب غربی دریاچه ارومیه تبدیل کرده است. بنابراین نقش و موقعیت استراتژیک شهر در پیوند با تحولات و تغییرات اقتصادی اجتماعی و سیاسی این منطقه می­تواند به عنوان یکی از فاکتورهای مهم رشد و توسعه این شهر باشد.

کلیه ویژگی­های برشمرده بر اهمیت بوکان به عنوان یک مقصد گردشگری دلالت دارند. این ویژگی­ها خود می­توانند به عنوان پایه ایجاد فعالیت­هایی باشند که ضمن تداوم بخشی و حفاظت از آن­ها، به منبعی ارزشمند برای ایجاد درآمد نیز به کار آیند. در این راستا فعالیت گردشگری شهری در صورت برنامه­ریزی جامع و رعایت ضوابط زیست­محیطی می­تواند نقش مؤثری داشته باشد. بررسی­ها نشان می­دهد مقصدهای نوظهور به دلیل عدم وجود راهبردها و راهکارهای توسعه گردشگری متناسب با مرحله چرخه عمر آن­ها، نقش عمده­ای در عدم موفقیت گردشگری کشور و بالفعل نمودن توان بالقوه بسیاری از این مقصدها و مناطق داشته است.

شهر بوکان به عنوان یک مقصد شهری با زیرساخت­های توسعه نیافته، عدم شایستگی و توانمندی منابع انسانی، نبود نگرش اقتصادی جامعه محلی نسبت به توسعه گردشگری، سکونت موقت گردشگران و وجود فرهنگ­های متعدد و ناهمگونی ترکیب فرهنگی، بیش از هر چیز نیازمند ارائه استراتژی­ها و راهکارهایی توسعه گردشگری جهت غلبه بر مشکلات موجود می­باشد و در نتیجه ارائه این راهبردها، موجب افزایش ورود گردشگران و افزایش شمار بازدیدکنندگان بالقوه به عنوان نتیجه فعالیت­های برنامه­ریزی شده، می­شود و متعاقباً منجر به اشتغال­زایی و درآمد برای جامعه محلی می­شود. در این راستا ضرورت هماهنگی عرضه و تقاضا منجر به توسعه زیرساخت­ها و تسهیلاتی جهت بر آوردن نیازهای گردشگران ورودی به شهر می­شود. همانطور که ذکر شد شهر بوکان در مراحل اولیه توسعه گردشگری است و به طور بالقوه دارای پتانسیل­ها و منابعی جهت توسعه گردشگری می­باشد. بنابراین هدف این پژوهش تعیین موقعیت شهر بوکان در مدل چرخه عمر باتلر و ارائه­ی راهبردهایی جهت ارتقا­ی گردشگری شهر بوکان، متناسب با مرحله­ی چرخه حیات آن می­باشد.

3-1) اهمیت و ضرورت موضوع

امروزه صنعت گردشگری به ویژه شاخه شهری آن، جایگاه خاصی را در اقتصاد کشورها دارد و نقش فعال و مؤثر در ارتقای ساختار اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می­کند. شهرها دارای جاذبه­های گردشگری فراوان می­باشند و همواره گردشگران زیادی را جذب می­نمایند، لذا توسعه گردشگری شهری پایدار و مدیریت خردمندانه آن، نیازمند برنامه­ریزی می­باشد. به دلیل اثرات چشمگیری که فعالیت­های گردشگری در اقتصاد مناطق پذیرنده گردشگران بر جای می­گذارد، توجه فراوانی به این زمینه از فعالیت­ها معطوف می­گردد (نوربخش و اکبرپور سراسکانرود،1389).

امروزه تجربه نشان داده است هر کجا گردشگری به طور اتفاقی و بدون برنامه­ریزی و استراتژی مشخص توسعه یابد، مشکلات زیست محیطی و اجتماعی متعددی به وجود می­آید و در دراز مدت مشکلات آن بیش از فوایدش می­شود (رکن الدین افتخاری و مهدوی ،3:1385).

با اتخاذ مدل چرخۀ حیات مقصد باتلر و مفاهیم مدیریت و برنامه­ریزی راهبردی، امکان مدیریت اثربخش و کارآمد مقصدها در مقاطع مختلف زمانی وجود دارد؛ به عبارت دیگر، با مدیریت و برنامه­ریزی راهبردی صحیح، امکان دست­یابی به پایداری در هر مرحله از چرخۀ حیات مقصد، بالاخص در مراحل اولیه وجود دارد (کوپر، 9:2002). به اعتقاد برنامه­ریزان محیطی، با بررسی ویژگی­های مقصدها در هر مرحله از چرخۀ حیات آن­ها می­توان راهبرد­های مناسبی را برای مقصدها تعیین نمود (فارل،118:1992). از طرف دیگر پایداری از دیدگاه برنامه­ریزی راهبردی به لحاظ نمودن متغیر­های مقصدها نیازمند است. در بسیاری از طرح­های راهبردی، آگاهی و درک تغییرات و توسعۀ مقصدها اهمیت بسزایی دارد (برونلی،1994).

از لحاظ کاربردی که این مطالعه می­تواند داشته باشد، این است که یافته­های این مطالعه حاوی توصیه­های راهبردی مشخصی برای مقصدهای گردشگری نوظهور است تا از طریق آن بتوانند موقعیت رقابتی خود را بهبود بخشند. شهر بوکان دارای توان­های بالقوه و جاذبه­های متعدد گردشگری است و ارتقای صنعت گردشگری می­تواند عامل مهم و تاثیرگذاری در رشد و توسعه این شهر باشد. اما دست­یابی به این مزایا و مطلوبیت­ها زمانی امکان­پذیر خواهد بود که با برنامه­ریزی صحیح و متمرکز، بستر لازم برای این کار فراهم شود. در سال­های اخیر جمعیت شهر بوکان نرخ رشد بی­سابقه داشته است و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت سه­راه ارتباطی استان­های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان، جاذبه خرید و تجاری بودن البته در مقیاسی کوچک­تر از شهرهای همجوار و قرارگرفتن در امتداد بزرگراه شمال به جنوب غرب کشور مسافران ترانزیتی زیادی دارد. با توجه به تأسیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری در شهر بوکان و توجه مسئولان به توسعه گردشگری این شهر و همچنین تقاضای پذیرایی و سرگرمی مسافران و گردشگران تجاری یک­روزه و موقتی، تقاضای تفرّج مردم محلی شهر و فقدان فضای گردشگری و فراغتی، ضرورت برنامه­ریزی و توسعه گردشگری شهر بوکان از اهمیت بالایی برخوردار می­باشد.

4-1) سؤالات اصلی و فرعی

1-4-1) سؤالات اصلی

  1. استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور (شهر بوکان) کدامند؟
  2. استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور چگونه الویت­بندی می­شوند؟
  3. آیا بوکان یک مقصد شهری نوظهور است؟
  4. فرصت­ها و تهدیدهای شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری کدامند؟
  5. نقاط قوت و ضعف شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری کدامند؟
  6. شناسایی استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور
  7. الویت­بندی استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور
  8. تعیین جایگاه شهر بوکان در مدل چرخه عمر باتلر؛
  9. شناسایی نقاط قوت و ضعف شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری؛
  10. شناسایی فرصت­ها و تهدیدهای شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری.

2-4-1) سؤالات فرعی

5-1) اهداف تحقیق

1-5-1) اهداف اصلی

2-5-1) اهداف فرعی

6-1) روش شناسی تحقیق

1-6-1) روش کلی تحقیق

روش تحقیق بر مبنای هدف کاربردی است؛ چرا که نتایج آن می­تواند مورد استفاده ادارات و نهادهای متوّلی گردشگری (به طور مشخص اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر بوکان) قرار گیرد. به لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی می­باشد و با توجه به اینکه در مراحل بعد، از ماتریس SWOT [16] به منظور تحلیل و همچنین ارزیابی استفاده گردیده، در زمره مطالعات تحلیلی طبقه­بندی می­شود.

2-6-1) روش گردآوری داده­ها و اطلاعات

گردآوری اطلاعات در این تحقیق به دو روش مطالعات اسنادی و کتابخانه­ای و میدانی ( مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه) صورت گرفته است. از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه­ای برای تنظیم چارچوب نظری تحقیق استفاده شده؛ تابابررسیتحقیقاتپیشینونتایجیکهدرمقصدهایجغرافیاییمختلفبهوجودآمده، مؤلفه­هايتحقیقراتعیینکرده؛ سپس، باتوزیعپرسشنامهبهجمع­آورياطلاعاتپرداختهشود. از سوی دیگر با توجه به موضوع و اهداف تحقیق، جهت بررسی ویژگی­های شهر بوکان طبق شاخص­های مدل باتلر از روش مصاحبۀ سازمان نیافته با 7 نفر از مسئولان و کارشناسان توسعه گردشگری شهر بوکان استفاده شده است.

3-6-1) روش نمونه گیری و حجم نمونه

نحوۀ انتخاب اعضای این تحقیق به صورت نمونه­گیری غیراحتمالی[17] و هدفدار یا قضاوتی[18] است. در این تحقیق از روش نمونه­گیری انباشتی (موسوم به گلوله برفی[19] – که نوعی دیگر از روش نمونه­گیری غیراحتمالی محسوب می­شود) استفاده شد. در بین راهبردهای متنوع نمونه­گیری در تحقیق کیفی، طبق نظر جانسون[20]، 1989؛ میریام،1998، نمونه­گیری شبکه­ای زنجیره­ای یا معیارمحور بهترین و مناسب­ترین راهبرد برای تحقیق کیفی است. در این شیوه محقق بر اساس موضوع، اهداف یا ابعاد تحقیق، افرادی را برای مصاحبه انتخاب می­کند. محقق بعد از انتخاب اولین فرد و اجرای مصاحبه، فرد بعدی را به پیشنهاد وی جهت مصاحبه پیدا می­کند. این جریان به همین شکل ادامه می­یابد تا زمانی که تعداد نمونه­ها کافی به نظر برسد.

4-6-1) روش تجزیه و تحلیل داده­ها

به منظور تجزیه و تحلیل داده­های پرسشنامه، از آمار توصیفی (پارامترهای مرکزی) استفاده گردید؛ سپس، با استفاده از تکنیک SWOT که ابزاری برای تعیین راهبردهای مؤثر است، داده­ها و اطلاعات تحلیل می­شوند و در نهایت با استفاده از ماتریس داخلی و خارجی (IE) موقعیت شهر بوکان مشخص و استراتژی­های متناسب با آن با استفاده از ماتریس برنامه­ریزی استراتژیک کمی (QSPM) الویت­بندی شده است.

7-1) قلمرو تحقیق

1-7-1- قلمرو مکانی

قلمرو مکانی پژوهش شهر بوکان می­باشد.

2-7-1- قلمرو زمانی تحقیق

پیش بینی می­شود این پژوهش از اردیبهشت ماه 1393 تا بهمن ماه 1393 به طول انجامد.

8-1) جامعه آماری

جامعه آماری این تحقیق، مسئولین و کارشناسان و افراد آگاه به مسائل گردشگری شهر بوکان که به عنوان خبرگان شاخته می­شوند، می­باشد.

9-1) چارچوب کلان نظری تحقیق

در این تحقیق جهت ارائه راهکارهای مدیریتی و تدوین استراتژی مدل فرد.آر.دیوید در نظر گرفته شده است. علت گزینش این مدل علاوه بر جامعیت، سهولت کاربرد و دقت در استخراج نتایج حاصله از آن بوده است (پارسائیان و اعرابی،102:1384).

 [1] Strategic planing

[2]Destination Development Strategies

[3]Destination Life Cycle

[4]Emerging Destination

[5]Strength- Weakness- Opportunity- Threats Matrix

[6]Quantitive Strategic Planning Matrix

[7]Bookan city

[8]Kim

[9]Perdue

[10]Timothy

[11]Cooper

.[12]منطقه یک اصطلاح جغرافیایی است که در صورت باردار شدن عناصر و خصیصه­های آن از حیث سیاسی، تغییر ماهیت داده و به منطقه ژئوپلیتیکی تبدیل می­شود. مناطق ژئوپلیتیکی استاتیک نبوده و سرشتی دینامیک و پویا دارند و دینامیسم آن­ها بر پایه «نظریه تحول و تکامل منطقه ژئوپلیتیکی» از مدل نظری خاصی تبعیت می­کند. در این منطقه عوامل طبیعی و انسانی از کارکردهای سیاسی برخوردار است.

[13]Destination Marketing Management

[14]Esu

[15]Ebitu

[16]Matrix Strength- Weakness- Opportunity- Threats

[17]non-probability sampling

[18]purposive/judgmental sampling

[19]chain-referral/snowball sampling

[20]Janson


مبلغ واقعی 41,500 تومان    23% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 31,955 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 354

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اد ممبر بینهایت ( افزایش ممبر(اعضای) کانال،ربات و

اد ممبر بینهایت ( افزایش ممبر(اعضای) کانال،ربات و

-اد ممبر بینهایت- {افزایش ممبر(اعضای) فیک کانال،ربات و گروه تلگرام و...} Addmember نسخه ویژه(VIP) وضعیت پکیج : کاملا فعال تمامی و کامل ترین نرم افزار های افزایش ممبر واقعی و فیک و آموزش های آن، که در اینترنت و بازار به قیمت های بالا به فروش می رسد را یک جا و مرتب و منظم به همراه ...

دانلود پکیج درآمدزایی 400هزارتومن ناچیز در 40دقیقه

دانلود پکیج درآمدزایی 400هزارتومن ناچیز در 40دقیقه

برای درآمدزایی فوق العاده، فقط توضیحات زیر را تا انتها بخوانید. ما درآمد شما را تضمین می کنیم. واقعا ده میلیون تومن درآمد ماهیانه هیچ چیز خاصی نیست. اینقد واسه خودتون بزرگ و دست نیافتنیش نکنین دوستان من اگه به ضمیرناخودآگاه خودتون القا کردین که اون بزرگه و شما ...

کسب درامداز اینترنت ماهیانه 8میلیون تومان

کسب درامداز اینترنت ماهیانه 8میلیون تومان

پکیج کسب درآمداسان از اینترنت اپدیت جدید3 دی1396 مناسب برای تمامی افرادباهرسن ودانشی این فرصت هرگز تکرار نمیشود عجله کنید تضمین100%بازگشت وجه درصورت عدم کسب این مبلغ هدیه ویژه پس از خرید این محصول: 1.نرم افزار کی به وای فای وصله نرم افزاری برای شناسایی ...

نرم افزار برنامه ساز اندروید نسخه طلایی

نرم افزار برنامه ساز اندروید نسخه طلایی

نرم افزار برنامه ساز اندروید نسخه طلایی و بدون نیاز به ارتقا توجه :مشکل امضا با کلید دیباگ دراین نسخه کاملا رفع شده و برنامه ها به بازار ارسال می شوند اگر به این مشکل برخوردید ما 10برابر پولتان را پس میدهیم. این نرم افزار بر روی اندروید قابل نصب میباشد 100% مورد تایید ...

دانلود کتاب مجربات باقر(نایاب)

دانلود کتاب مجربات باقر(نایاب)

همانطور که شاهد هستیم امروزه کتابهای دعا وطب سنتی در بازار زیادند اما متاسفانه به دلیل سخت ونا مفهوم یا نا قص بودن یا حتی غیر عملی بودن دستورات اینگونه کتابها ابدا قابل استفاده نیستند : جای تعجب اینجاست که با وجود غنی بودن علوم قرآن واهل بیت علیهم السلام در این زمینه ها ...

افزایش قد با متد گرو تالر داینامیک

افزایش قد با متد گرو تالر داینامیک

بلند قامت بودن یک امتیاز بزرگ برای شماست! سلام بیتا بیات هستم کارشناس فیزیولوژی ورزشی،لازم دانستم قبل از این که شما با روش گرو تالر داینامیک آشنا شوید چند تا نکته رو صادقانه خدمتتان عرض کنم همانطور که تو اینستاگرام(khosh.andam@)نوشتم خیلی اتفاقی با این متد آشنا ...

مجموعه ی آموزش تعمیر لامپ کم مصرف (از مبتدی تا

مجموعه ی آموزش تعمیر لامپ کم مصرف (از مبتدی تا

کتاب آموزش تعمیر لامپ کم مصرف همانطور كه مي دانيد لامپ هاي كم مصرف بعد از مدتي ديگر روشن نمي شوند و نياز به تعمير دارند در بيشتر اين موارد مي توان با ساده ترين وسايل لامپ را در منزل تعمير كرد این مجموعه دارای 5 کتاب است که در آن نحوه عملکرد و روش های عیب یابی لامپ کم ...

تماس و پیامک ناشناس و رایگان با شماره

تماس و پیامک ناشناس و رایگان با شماره

برنامه تماس و ارسال پیام رایگان به دیگران با شماره ناشناس به صورت کاملا رایگان بدون نیاز به روت اگر هدف شما، کسب درآمد می باشد، حتما توصیه می کنیم کانال زیر رو تو تلگرامتون ببینید. لازم نیست عضو کانال بشین. عبارت Miliooni@ رو توی جستجوی تلگرامتون بزنید و روی کانال باز ...

کتاب افزایش ممبر کانال تلگرام

کتاب افزایش ممبر کانال تلگرام

افزایش اعضای کانال تلگرام ، مهمترین دغدغه صاحبان کانال در این شبکه اجتماعی موبایلی است.در این مطلب موثرترین روش های افزایش اعضای کانال تلگرام را به شما آموزش خواهیم داد. در ابتدا ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که افزایش اعضای کانال تلگرام ( Telegram ) با روش های غیر معمول ...

تمامی نرم افزار های اددممبر واقعی و فیک

تمامی نرم افزار های اددممبر واقعی و فیک

تمامی و کامل ترین نرم افزار های افزایش ممبر واقعی وفیک را یک جادریافت کنیدهرکدام از این نرم افزار ها در اینترنت و کافه بازاربه قیمت خیلی بالایی بفروش میرسند. نکته: پورسانت بازاریابی این محصول 60% است نسخه ی 100%تست شده با توجه به تغییرات تلگرام 1دی1396 کسب ...

دانلود کتاب آموزش خوشنویسی با قلم و خودکار همراه

دانلود کتاب آموزش خوشنویسی با قلم و خودکار همراه

محتوای این مجموعه کامل آموزش خوشنویسی: 1- آموزش خوشنویسی با خودکار 2-سرمشق های خوشنویسی 3- آموزش خط تحریری 4-آداب خوش نویسی فايده اول خوشنويسی: كه روحي و دروني است ٬رويت خط زيبا موجب بهجت روحي و حظ معنوي مي شود و البته بهره معنوي خوشنويس مضاعف و مبتدا است و آثار و بركاتي ...

چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان

چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان

کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان خیلی از وقت ها دوست داشته اید شخص و یا همسر خود را عشق خود نمایید. عاشق شدن به تمام معنا، طوری که هیچ کسی را به اندازه شما دوست نداشته باشد شما را کامل قبول ...

آموزش برنامه نویسی آردوینو

آموزش برنامه نویسی آردوینو

معرفی آردوینو : آردوینو یکی از معروف ترین platform های متن باز است که روی برد های خود از میکروکنترلر های AVR و ARM شرکت atmel استفاده کرده است . هدف اردوینو استفاده از مدار چاپی واحد بود که توانست باعث شود توزیع دهنگان این platform باهم به اشتراک گذاری کد ها و شماتیک پروژه ی ...

کسب و کار اینترنتی در منزل

کسب و کار اینترنتی در منزل

کسب درآمد میلیونی اینترنتی و تضمینی در منزل جدید ترین و مطمئن ترین روش کسب درآمد در سال 1394 تعهد و ضمانت ما : در عرض فقط یک ساعت اول کسب درآمد نمایید بعد از درآمد آن این مجموعه را خریداری نمایید می دانیم همه ما از مطالب تبلیغاتی و الکی که در مورد کسب و کار اینترنتی است خسته ...

مجموعه -صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب

نام محصول: مجموعه صفرتاصد راه اندازی کارگاه جوراب بافی تهیه کننده: دوران راهبی انتشار: وبسایت بچه‌های نساجی دانشگاه یزد فرمت محصول: کتاب الکترونیکی(PDF) + ویدئو MP4 قابل پخش در: موبایل، تبلت، کامپیوتر و ... مخاطب این بسته آموزشی: تمام افراد مبتدی که حداقل سرمایه ...

انتخاب شغل در کم تر از یک ساعت !!!!! (ویژه)

انتخاب شغل در کم تر از یک ساعت !!!!! (ویژه)

کتاب راهنمای انتخاب بهترین شغل برای شما بخشی از کتاب راهنمای انتخاب بهترین شغل برای شما : چگونه شغل انتخاب کنیم ؟ یکی از مسائلی که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده مسئله شغل و اشتغال است. تا پیش از به دنیا آمدن انسان هرگز مشخص نیست که وی چه کاره خواهد شد دوران کودکی به ...

مجموعه -صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب

مجموعه -صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب

نام محصول: مجموعه صفرتاصد راه اندازی کارگاه جوراب بافی تهیه کننده: دوران راهبی انتشار: وبسایت بچه‌های نساجی دانشگاه یزد فرمت محصول: کتاب الکترونیکی(PDF) + ویدئو MP4 قابل پخش در: موبایل، تبلت، کامپیوتر و ... مخاطب این بسته آموزشی: تمام افراد مبتدی که حداقل سرمایه 5 میلیونی ...

اپلیکیشن سامانه مخابرات همراه

اپلیکیشن سامانه مخابرات همراه

اپلیکیشن فوق العاده و کم یاب سامانه مخابرات با امکانات زیر که گویای محتواست قابلیت استعلام شماره موبایل قابلیت کشف مزاحم تلفنی قابلیت دریافت ریز مکالمات مشترکین تلفن همراه مشترکین حقوقی مشترکین تلفن ثابت پیش شماره ها ...

افزایش قد با متد گرو تالر داینامیک (نسخه جدید)

افزایش قد با متد گرو تالر داینامیک (نسخه جدید)

آموزش جدیدترین و بهترین راه افزایش قد کودکان و بزرگسالان با متد گرو تالر داینامیک دکتر فیلیپ میلر افزایش قد با متد گروتالر داینامیک بعد از بلوغ از ۶ تا ۱۲ سانتیمتر افزایش قد با متد گرو تالر داینامیک چیست؟دکتر فلیپ میلر محقق سلامت،متخصص درمانهای طبیعی و فوق تخصص ...

آموزش کسب درآمد از اینترنت

آموزش کسب درآمد از اینترنت

آیا می دانید؟ یک راز مهم در مورد سایت های کسب درآمد از اینترنت که ممکن است ندانید. می دانید چرا سایت های مختلفی که دیده اید نتوانسته اند به شما کمک کنند کسب درآمد کنید؟حقیقت این است که اکثر این سایت های آموزشی برای کسب درآمد در اینترنت توسط ...

ردیاب شماره موبایل افراد رو نقشه بدن نیاز به Gps

ردیاب شماره موبایل افراد رو نقشه بدن نیاز به Gps

- ردیاب شماره موبایل افراد رو نقشه بدن نیاز به Gps ردیابی و کنترل از از راه دور ، با وارد کردن شماره موبایل نرم افزار ردیاب شماره موبایل کاملا ایرانی و فارسی بدون نیاز به فعال بودن GPS گوشی شما و طرف مقابل با استفاده از این نرم افزار ردیاب شماره موبایل فرزندان و افراد ...

رساله کارشناسی ارشد معماری با عنوان «طراحی

رساله کارشناسی ارشد معماری با عنوان «طراحی

رساله کارشناسی ارشد معماری با عنوان «طراحی مجموعه مسکونی با رویکرد ارتقاء تعاملات اجتماعی» (فایل word قابل ویرایش) این پروژه توسط گروه معماری تلار تهیه شده است. از این بابت مشابه آن در وب وجود ندارد. رساله در 157 صفحه تنظمیم شده و دارای 77 منبع است. متن مطابق ...

نرم افزار افزایش بازدید سایت و وبلاگ

نرم افزار افزایش بازدید سایت و وبلاگ

▼ توجه توجه ▼ شما می توانید این نرم افزار را به صورت رایگان از سایت ما دانلود نمایید: app.alosite.net نرم افزار افزایش بازدید سایت نرم افزاری است جهت بالا بردن بازدید سایت یا وبلاگ با ایپی های متفاوت شما میتوانید به جای خرید بازدید از سایت ها از نرم افزار بازدید استفاده کنید ...

دانلودکتاب آموزش هنر پته دوزی+120نمونه سوال با

دانلودکتاب آموزش هنر پته دوزی+120نمونه سوال با

دانلود کتاب آموزش هنر پته دوزی یکی از رو دوزی‌های زیبای ایران پته دوزی است و هنری است که اختصاص به زنان خوش ذوق در استان کرمان دارد و زیبایی خیره کننده و چشم نوازی دارد مواد تشکیل دهنده پته شامل عریض (پارچه زمینه) و ریس (نخ‌های رنگین) می‌باشند چنانچه فرد علاقمندی هنر ...

دانلود کتاب آموزش ساخت انواع کابینت مدرن MDF

دانلود کتاب آموزش ساخت انواع کابینت مدرن MDF

نوع فایل:PDF زبان:فارسی حجم فایل:18KB در چند دهه اخیر با توجه به افزایش رشد آپارتمان سازی ، تعداد متقاضیان ساخت کابینت نیز افزایش پیدا کرد و با توجه به تغییر ماهیت کابینت ها از فلزی به MDF و تمایل به تغییر مکرر دکوراسیون آشپزخانه از سوی خانواده ها ، کابینت سازی نیز در میان مشاغل ...

آموزش راه اندازی ماژول GPS با آردوینو

آموزش راه اندازی ماژول GPS با آردوینو

در این فیلم آموزشی تهیه شده قصد داریم به طور کامل و قدم به قدم مراحل راه اندازی ماژول GPS با کامپیوتر و همچنین روش راه اندازی ماژول GPS با استفاده از میکروکنترلر را خدمت کاربران عزیز سایت آموزش دهیم . این مجموعه ی آموزشی برای اولین بار توسط سایت انجمن الکترونیک به زبان ...

سوال عملی Power Point با جواب

سوال عملی Power Point با جواب

دانلود نمونه سوال قطعی پاورپوینت با جواب تشریحی تعداد فایل : 2 نوع فایل : Pdf ...

نرم افزارکنترل گوشی فرزندان وهمسر(فوق حرفه ای وVIP)

نرم افزارکنترل گوشی فرزندان وهمسر(فوق حرفه ای وVIP)

نرم افزارکنترل گوشی فرزندان وهمسر(فوق حرفه ای وVIP) از جمله گزارشاتی که می توانید با این پکیج به آن ها دسترسی داشته باشید و برای شما ارسال می کند عبارتند از: SMS های ورودی، خروجی بدون امکان حذف شدن و ارسال گزارش لحظه ای به همراه شماره فرد و متن پیام، تماس های ورودی،خروجی و از ...

سوال عملی ICDL 2 همراه با جواب - ( سری اول )

سوال عملی ICDL 2 همراه با جواب - ( سری اول )

سوالات عملی ICDL2 همراه با جواب (ویندوز - اینترنت و ایمیل ) تعداد فایل : 7 نوع فایل : Pdf ...

پکیج افزایش فالوور تضمینی برای اینستاگرام

پکیج افزایش فالوور تضمینی برای اینستاگرام

اگر به دنبال تعداد زیاد فالوور هستید و از تمام روش ها ناامید شده اید ما خرید این پکیج را به شما توصیه می کنیم چندین فالوور (Follower) واقعی و ایرانی و فعال بدست آورید. محدودیت های اینستاکرام را دور بزنید * همراه آموزش کامل و پشتیبانی دائم رازِ پیچ های بزرگ ...


مطالب تصادفی

  • هفت اقلیم عشق در اشعار عطار و مولانا ....
  • ویرایش متون برنامه ای در رسانة ملّی(صداوسیما)...
  • نوستالژی در شعر شهریار، اخوان ثالث و فروغ فرخزاد...
  • نقد تطبیقی مکتب رمانتیسم در اشعار فریدون مشیری و تاگور هندی...
  • مقایسه صرفی افعال در  تاریخ بیهقی و تاریخ جهانگشای جوینی...
  • ال-کارنیتین مایع بادی اتک 2000 - 500 میلی‌لیتر
  • Arginine Shock - 260 Caps آرژنین شوک بادی اتک – 260 عدد کپسول
  • Lipo 100 - 120 Caps
  • آمینو وی گلد

بندرعباس

فروشگاه فایل های دیجیتالی کمیاب