تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه فایل های دیجیتالی کمیاب

فروشگاه فایل های دیجیتالی کمیاب


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

پرفروش ترین ها

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا

برچسب های مهم

پیوند ها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 478
  • بازدید دیروز : 2315
  • بازدید کل : 698011

شرح داگلاس برنام بر چهار دقیقه کانت در باب امر زیبا و والا....


شرح داگلاس برنام بر چهار دقیقه کانت در باب امر زیبا و والا....

چکیده

الف. موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف):

شرح برنام بر نقد سوم کانت، شرحی موجز، روان و دارای امکانات فراوان است. همانطور که طبیعت کار کانت در نقد سوم اقتضا می کند این شرح نیز به صورت پیوندی میان دو نقد دیگر کانت عرضه می شود. کانت در کتاب نقد قوه حکم به بررسی چهار دقیقه در باب امر زیبا می پردازد وحکم زیباشناختی را با توجه به مقولات چهارگانه کیفیت، کمیت، نسبت و جهت تحلیل می کند. این چهار دقیقه وسیله ای برای شناخت و تحلیل حکم زیباشناختی توسط کانت فراهم می آورند. حکم زیباشناختی (زیباشناسیک) به عنوان امکان دانش و اخلاق طرح می گردد که بدون آن دو نقد دیگر کانت به صورت مطالعات جداگانه و بی ربط به هم در می آیند. هدف از این مطالعه دستیابی به شناخت از کار برنام و همچنین کاری که این شرح می تواند در کمک به فهم بهتر کانت کند، است.

ب. مبانی نظری شامل مرور مختصری از منابع، چارچوب نظری و پرسشها و فرضیه­ها:

این رساله بر مبنای کار خود برنام در شرحش بر نقد سوم است البته به تاریخ زیباشناسی قرن هجدهم نیز اشاره شده است تا جایگاه نقد سوم کانت به طور کلی و نقد سوم به طور خاص در اندیشه زمان خودش تا اندازه ای روشن شود. پرسش های مطرح شده در این رساله به اهمیت شرح برنام و امکاناتی که این شرح برای فهم بهتر کانت فراهم می آورد اشاره دارد. دلایل اهمیت نقد سوم و به خصوص حکم زیباشناسیک در کل فلسفه کانت با توجه به این شرح بررسی می گردد. در دقایق امر زیبا و والا در نقد سوم البته با تغییراتی مطالعه می شود.

 پ . روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعۀ مورد تحقیق، نمونه­گیری و روشهای نمونه­گیری، ابزار اندازه­گیری­، نحوۀ اجرای آن، شیوۀ گردآوری و تجزیه و تحلیل داده­ها:

روش تحقیق بر پایه تحقیق های بنیادی بوده است به این ترتیب که ابتدا تاریخ زیباشناسی قرن هجدهم بررسی گردیده و بعد از آن خلاصه ای از روش برنام در شرحش بر نقد سوم ارائه شده است. دقایق به همان ترتیبی که برنام آن ها را در کتابش مطرح کرده، آورده شده است و نظرات خود او درباره اثر کانت و یا استدلال هایش مطرح گردیده است.

ت. یافته­های تحقیق:

برنام نقد سوم را در وحدت کار کانت و همچنین پیوند دو نقد اول او مهم می داند. مسائلی چون امکان دانش و همچنین امکان اخلاق یعنی موضوعات مربوط به نقد اول و دوم در نقد سوم حل می شود یا به عبارت برنام، کانت سعی می کند تا آن ها را حل کند. او پس زمینه کار کانت را معرفی می کند تا شرایط پیدایش نقد سوم را کاملا شرح دهد و اهمیت آن را روشن سازد و در این کار ، خود را تنها به فلسفه کانت محدود نمی کند. شرح برنام از مثال های متعددی برخوردار است که در کار کانت مطرح نشده اند و او این مثال ها را برای فهم مسائل مفید می داند، البته در بسیاری موارد توضیح می دهد که این مثال ها از چه جهت قابل طرحند و در چه جهتی به ما کمک می کند. او گاهی چند صفحه را به توضیح یک مثال اختصاص می دهد تا نکته مورد نظر خود را کاملا روشن نماید.

 نتیجه­گیری و پیشنهادات:

بررسی استدلال های برنام در پس و پیش کردن مطالبی که در کتاب کانت مطرح می شود می تواند موضوع یک تحقیق باشد تا مشخص شود که آیا می توان این گونه به دریافتی مطمئن و معنا دار از مطالب کانت رسید. همچنین این تحقیق می تواند مثال هایی را که برنام از آن ها در شرح خود کمک می گیرد نیز شامل شود تا استحکام منطقی شرح او معلوم گردد.

این تحقیق درباره کل شرح برنام بر نقد سوم نیست و فقط ناظر به دقایق امر زیبا و والا دارد اما به دلیل اینکه در فلسفه کانت هیچ موضوعی به تنهایی معنای کامل خود را در نمی یابد، در شرح برنام نیز به همین گونه است. تحقیق درباره شرح برنام از مسایل غایت شناسی و همچنین هنر و نبوغ نیز می تواند برای تحقیق مناسب باشد.

چکیده

 شرح برنام بر نقد سوم کانت شرحی روان و خواندنی است که با مقدمه ای مبسوط درباره دوره پدید آمدن آن و آبشخورهای فکری کانت در نوشتن آن آغاز می شود و تقریبا بر طبق ترتیب مطالبی که کانت در کتاب نقد نیروی داوری مطرح می کند به پیش می رود. در این شرح از مثال های گوناگونی برای درک هر چه بهتر مطالب کتاب کانت استفاده می شود. این تحقیق معرفی این شرح است که در مقدمه، تاریخ زیباشناسی قرن هجده به صورت موجزی مرور شده است. پس از آن به معرفی شرح و خلاصه ای از آن پرداخته می شود و در ادامه، شرح برنام بر چهار دقیقه امر زیبا و والا ارائه می گردد. در پایان، خصوصیات این شرح و روش برنام مشخص شده و معرفی می گردد.

 کلیدواژه: زیباشناسی، حکم، امر زیبا، امر والا

 فهرست

موضوع صفحه

1- مقدمه..... 1

1-1- مروری بر زیباشناسی قرن هجدهم ...... 1

1-2- مروری بر شرح برنام بر نقدقوه حکم ... 14

2- درآمد ........................................................................................................................................ 50

2-1- ایمانوئل کانت و قرن هجدهم ............................................................................................ 50

2-2- شرح نظام مند فلسفه انتقادی کانت .................................................................................... 58

2-3-مسائل اصلی نقد قوه حکم ................................................................................................. 84

3- فصل اول: ویژگی های حکم زیباشناسیک ................................................................................. 104

3-1- کلیت (دقیقه دوم) ............................................................................................................... 112

3-2- فاقد علاقه بودن (دقیقه اول) ............................................................................................... 117

3-3- ضرورت و عقل سلیم (دقیقه چهارم) ................................................................................. 125

4- فصل دوم ................................................................................................................................... 133

4-1- غایتمندی و هماهنگی در حکم ها ....................................................................................... 133

4-2- استدلالات استنتاج ................................................................................................................ 150

5- فصل سوم: امر والا ...................................................................................................................... 168

5-1- از امر زیبا به امر والا .......................................................................................................... 168

5-2- مرحله دوم امر والا ............................................................................................................ 181

5-3- نتیجه مبحث تحلیلات ...................................................................................................... 187

6-نتیجه گیری ............................................................................................................................... 192

7- منابع و مآخذ ........................................................................................................................... 195

 مقدمه

مروری بر زیباشناسی[1] قرن هجدهم

نقد قوه حکم سومین نقد کانت بعد از نقد عقل محض و نقد عقل عملی است. در این کتاب کانت سعی می­کند تا کل ساختمان فلسفی خود را وحدت بخشد و راهی برای پیوند میان نقد اول و دوم برقرار سازد. اهمیت این کتاب تنها به این موضوع محدود نمی­شود اگر چه این موضوع در جای خود بسیار مهم است. اهمیت دیگر این کتاب در تحلیل قوای ذهن انسان و همچنین بررسی حکم زیباشناسیک ، هنر و همچنین مسائل غایت شناسی[2] (بخش دوم نقد سوم) است. کتابی که کاملا در فلسفه هنر و زیبایی و مسائل مربوط به آن تاثیر گذار است. اما این مساله در این کتاب ذیل هدف بزرگتر کانت که همان رسیدن به وحدت فلسفی است قابل توجه است(کرنر،1380،ص329).

کانت در قرن هجدهم در یک خانواده مذهبی متعلق به یک شاخه بسیار پرهیزگار از فرقه پروتستان پا به جهان گذاشت. او در قرنی به دنیا آمد که به عنوان دوره روشنگری[3] خوانده می شود. دوره ای که در آن خوشبینی به دستاورد های اندیشه انسان و تواناییش برای حل مسائل و مشکلات او رواج بسیاری داشت. قلمرو ذهن و طبیعت بوسیله دکارت و پیروانش متمایز شده بود و یکی از مسایل مهم فلسفه در آن زمان پیدا کردن ارتباطی بید این دو محدوده بود.

قرن هجدهم علاقه فراوانی به نامگذاری خود به عصر انتقاد یا عصر خرد دارد و به همان اندازه می خواهد که خود را عصر فلسفه بنامد. می توان گفت که این دو نامگذاری بیانگر دو دید متفاوت از یک وضع است. در عصر روشنگری انتقاد به معنای اینست که جزئیات بسیار روشن و مطمئن تنظیم شوند به طوری که در یک وحدت صوری و انسجام دقیق عقلانی قرار گیرند. بنابراین تلاش فراوانی برای وحدت بخشیدن به رشته های گوناگونی که تا آنموقع از یکدیگر جدا بودند مانند مباحث زیبایی شناسی و انتقاد ادبی صورت گرفت(کاسیرر،1372،ص٣٤٤).

علاوه بر وحدت صوری مساله وحدت محتوای معنوی نیز مطرح شد بنابراین همبستگی بین محتوای فلسفه و هنر مورد توجه قرار گرفت. در اینجا وظیفه اصلی انتقاد در روشن کردن ابهاماتی است که زاییده این مبحث است و فلسفه و انتقاد می کوشد تا به روشن کردن این ابهامات آن را در پرتو دانش محض قرار دهد و اگر محدودیتی در این کار است و عناصری یافت می شود که در قلمرو دانش محض قرار نمی گیرند کاملا مشخص شود. به عبارت دیگر این محدودیت ها روشن شود. در نتیجه این رویکرد بود که در اواخر قرن منجر به این شد که کانت اعلام دارد انتقاد شرطی است که خصلت ذاتی فلسفه است و عقل فلسفی چیزی جز قوه ای اصیل و اساسی برای تشخیص حدود نیست(کاسیرر1372،ص٣٤٤).

در مقایسه با رنسانس و قرن هفدهم، زیبایی شناسی سده هجده، ویژگی های جدیدی داشت که حاصل ارتباط نوینی بود که بین مردم عادی و روشنفکران برقرار شده بود. در این قرن به خاطر بیسوادی کمتر و توسعه صنعت چاپ این نویسندگان به استقلال مالی بیشتری نسبت به اسلاف خود رسیده بودند بنابراین فیلسوف، منتقد و نظریه پرداز شد. این امر ،بوجود آمدن چیزی به نام عامه را موجب گردید که دیگر در دایره بسته روشنفکران پیشین محدود نمی گشت( اکو1390،ص123).

در این قرن پارادیم[4] فکری دکارت و پیروانش به صورت وسیعی حظور داشت.دکارت آرمان خود را در وحدت دانش می یابد و هیچ حوزه ای را مستثنا نمی کند بنابراین زیبایی، هنر و خلاقیت هنری نیز باید تن به این قواعد عقل دهد تا از قواعد من عندی رها شود و عینیت یابد. دکارت اندیشیده بود که بر اساس شماری از مفاهیم پیشینی[5] یعنی اصول موضوع ریاضیات ، قضیه "من می اندیشم ،پس هستم" و مفهوم امتداد و خدا، می تواند اصول علمی یکتا و یگانه ای را پی ریزی کند یا به عبارت دیگر درخت معرفت را برویاند، درختی که ریشه هایش مابعدالطبیعه[6] ، تنه اش طبیعیات و شاخه هایش سایر علوم (هالینگ دیل1389، ۱٧٦).

دکارت در قواعد بکار بردن فهم توصیفی از آرمان دانش کلی می دهد که نه تنها هندسه و حساب، نورشناسی و ستاره شناسی، بلکه موسیقی را هم ذیل این آرمان می آورد(کاسیرر1372،ص ٣٤٧). بنابراین گرچه دکارت مستقیما مبحثی بنام زیباشناسی مطرح نمی کند اما از فلسفه کلی او چنین مفهومی استفاد می شود. یعنی هنر نیز باید به لوازم یک نظریه پایبند گردد و از ابهامات و کلی گوییهایش دست بردارد. دکارت در فلسفه خود شیوه ها و درجات مختلفی برای کسب دانش قائل می شود. او ریاضیات را چون قابل کاهش به تصوراتی متمایز[7] و واضح[8] است معتبر ترین دانش می داند و این دو شرط وضوح و تمایز را برای یک دانش یقینی لازم می داند(مجتهدی1382،117). در اینصورت شناخت حسی به دلیل اینکه بر مبنای جزئیات مبهم و به صورتی یکپارچه است داری اعتبار نیست. اعتباری که بعدا بامگارتن[9] سعی در بازیافت آن دارد.

مساله دیگری که در اینجا باید به آن توجه کرد ظهور سوبژکتیویته در معنای دکارتی آن و زمینه ایست که این امر برای طرح مسائل زیباشناسی ایجاد می کند. قبل از دکارت معنای سوژه و ابژه با بعد از او اساسا متفاوت است. دکارت را می توان بنیان گذار تفکر مدرن قلمداد کرد چرا که نگرش او به انسان و جهان اساس مدرنیته می باشد. همانطور که در بالا گفته شد دکارت مبحث مستقلی درباره زیباشناسی ندارد اما نگرش او به جهان و انسان مسائل زیادی از جمله فلسفه هنر را دچار تحول شگرفی کرد.

مهمترین تغییری که دکارت در تفکر ایجاد کرد همان اصل بنیادی تفکر مدرن یعنی سوبژکتیویسم است. این اصل برآمده از تغییری است که دکارت در معنای سوژه و ابژه ایجاد کرد. واژه سوژه در قرون وسطی به معنای ذهن انسان نبود بلکه موجودات طبیعی ، انسان و خدا را شامل می شد و ابژه ،اعتبارات ذهنی انسان در نظر گرفته می شد بنابراین واضح است که در قرون وسطی، سوبژکتیو امر عینی و ابژکتیو، امر ذهنی است درست برعکس تلقی ای که امروزه از این دو واژه در نتیجه تحول دکارتی می شود. دکارت برای اولین بار در تاریخ فلسفه در نتیجه شک دستوری اش به کوگیتو رسید که دیگر در آن نمی توانست شک کند بنابراین کوگیتو[10] را بنیاد هستی قرار دارد و از آن رو که حقیقی بودن را به معنای یقینی بودن می دانست نتیجه گرفت که موجود وقتی حقیقی است که در نسبت با یقین انسانی، یقینی باشد(پازوکی1381،99).

بنابراین بر اساس آنچه در بالا آمد انسان، سوژه و تمام موجودات دیگر موجودیتشان را در نسبت با او بدست می آورند و اعتبار می یابند و این مساله همان سوبژکتیویسم یعنی اصل تفکر مدرن است. در نتیجه این تفکر، از دکارت به بعد در حوزه معرفت شناسی، معرفت، تصوری[11] می شود به این معنا که علم ما به موجودات خارجی، از طریق تصور آنها است بنابراین هر موجودی باید در محضر سوژه بازنمایانده و تصور شوند تا اعتبار انسان ابژه گردند. این مساله در ظهور مفاهیم اصلی هنر و زیبایی شناسی، خود را نشان می دهد یعنی ظهور مفاهیمی چون خلاقیت[12]، نبوغ[13]، ذوق[14] و... (پازوکی1381، 102). در نگاهی اجمالی به تاریخ زیبایی شناسی در قرن هجدهم، می توان وفور و اهمیت این مفاهیم را دریافت.

تمام این مفاهیم در اثر همان سوبژکتیویسم به وجود می آیند. در تاریخ پیشامدرن سابقه ندارد که هنرمند واجد صفت خلق گردد چرا که قبل از این، شأن او صرفا تقلید به معنای حکایتگری بود. هنر نیز مانند بقیه جهان بر اساس قوانین الهی نظم یافته بود و هنر مند تنها آن نظم را حکایت می کرد اما با ظهور سوژه دکارتی منشاء اثر هنری نیز در سوژه جستجو شد. در مورد نبوغ هم وضع به همین منوال است. نبوغ فردی سوژه بود که او را در امر خلاقیت یاری می کرد.

مفهوم نوآوری[15] نیز در پیوند با خلاقیت و نبوغ هنرمند شکل گرفت که و هنرمند بر خلاف گذشته دارای اصالت گردید. در رابطه با مخاطب اثر هنری نیز، سوبژکتیویسم باعث پیدایش مفاهیمی چون ذوق و سلیقه شد که در نقد سوم کانت به معنای توانایی کاملا سوبژکتیو انسان برای داوری در مورد امر زیباست. از اینجاست که مباحث معیار زیبایی یا داوری معتبر آن در زیباشناسی جدید مطرح گردید. خود مفهوم زیبایی نیز متخول شد و درگر در حقیقت اشیاء وجود نداشت بلکه قائم به ذهن انسان شد(پازوکی1381، 105)

در زیر تاثیر دکارت ،استدلال می شد که اگر جهان طبیعت تابع اصول و قوانین است جهان هنر نیز که تقلید طبیعت است باید همینگونه باشد .شارل باتو[16] در اثر خود، هنرهای زیبا درتقلیل به یک اصل این اصل را همان تقلید می داند و تمام قوانین جزئی را قابل تاویل به همین اصل می انگارد. این تقلید، محاکات از طبیعت زیباست. در نظر او خیر و زیبایی در کنار یکدیگر می باشند و تنها راهی که به درون دل ما راه می یابند از طریق امر حسی است. او شعر را حسی ترین بیان توامان زیبا و خیر می داند. او می نویسد که شعر باید مایه خرسندی عقل ما شود به این گونه که اشیایی که به ما ارائه می کند، چون ذاتا کاملند، موجب گسترش دامنه مفاهیم ما و کامل­تر شدن آن ها می شود. درواقع باتو نظامی از هنر­های زیبا تدوین می کند و منشاء آن را تقلید از زیبایی طبیعی می­داند(ریتر1389،صص 28،102).

نظمی که در جهان نیوتنی است باید در جهان معنوی واخلاقی و هنری نیز برقرار گردد. بنابراین زیبایی شناس قرن هجدهم در جستجوی یک قانون کلی در هنر شد و کسی مانند بوآلو[17] به عنوان "قانون گذار پارناسوس" شناخته شد که در ظاهر علم زیبایی شناسی را علمی دقیق می کرد(کاسیرر1372،ص٣٤٨).

همانگونه که در بالا دیدیم دیگر تفاوتی بین هنر و زیبایی، و بقیه جهان طبیعت نیست و اگر جهان طبیعت واجد قوانینی کلی است که عدول از آن ممکن نیست بنابراین هنر و زیبایی هم قوانینی دارد که خودسری در آن پذیرفته نیست به عبارت دیگر بنا بر این شعر آموزشی در آن دوره: " فهم درست یا همان عقل است که همه چیز را فراهم می کند: فضیلت، ذوق، هوش، استعداد، نبوغ. فضیلت چیست؟ عقل است در عمل. استعداد چیست؟ عقل است در عرضه درخشان. هوش؟ عقل است در بیان زیبا. ذوق چیزی نیست جز فهم درست و مهذب و نبوغ همان عقل است در مرتبه والا"(کاسیرر1372،ص ٣٥٠).

نقد قوای حس و متخیله[18] که دکارت مطرح می کند توسط مالبرانش بسط می یابد. در اینجا تخیل به مثابه یک راه شناخت مطرح نمی شود بلکه به عنوان منشاء تمام گمراهیهای ذهن بشر عنوان می گردد و هدف هر نوع انتقاد فلسفی مهار کردن و تنظیم آگاهانه آن است. گرچه از تخیل نمی توان به طور کاملی صرف نظر کرد چرا که منبع جستجوی دانش است اما نباید این آغاز با انجام و هدف دانش اشتباه شود و تخیل در روش و نتیجه دانش دخالتی داشته باشد. بنابراین در فرآیند دستیابی به دانش این ادراک مستقیم یا شهود در نقد منطقی غربال می شود و دانشی بر مبنای منطق و قوانین عقلی کلی و مجرد است که بر جای می ماند. زیبایی شناسی کلاسیک از روی همین نظریه طبیعت و ریاضی به عنوان دقیق ترین دانش گرته برداری شد.(کاسیرر1372،ص ٣٥٢).

اما آنچه در بالا گفته شد به این معنا نیست که متفکرین این عصر از منشاء هنر یعنی تخیل غافل باشند. در آغاز کتاب شعر بوآلومی نویسد: " نویسنده بی باک بیهوده گمان می کند که می تواند به زور هنر نظم سازی خود از کوه پارناسوس بالا رود. اگر او تاثیر آسمانی را احساس نکند، اگر ستاره بختش او را شاعر به دنیا نیاورده باشد، در آن صورت او همیشه اسیر نبوغ ناچیز خود می ماند. از لحاظ او فیبوس ناشنواست و پگاسوس سرسخت." بنابراین بوالو با این جمله می گوید که شاعر حقیقی، شاعر به دنیا می آید و کسی با تعلیم و آموزش شاعر نمی شود(کاسیرر1372،ص ٣٥٣).

اما برای بوالو داستان به اینجا ختم نمی شود. گرچه شاعر باید دارای نبوغ باشد اما شعر باید خود را از روند های ذهنی که باعث پیدایش آن می شود تصفیه کند و تابع قانون عینی شود. این قانون را هنرمند اختراع نمی کند بلکه در جریان خلق اثر هنری آن را کشف می کند. او عقل را چکیده این قوانین عینی می داند . بوآلو به شاعر توصیه می کند که عقل را دوست بدارد و در پی ظواهر و آرایش های دروغین نباشد و اگر بتواند موضوع را با همان حقیقت ساده اش تصویر کند عالی ترین معیار زیبایی را رعایت کرده است(کاسیرر1372،ص ٣٥٤).

این تناظر طبیعت و هنر در زیبایی شناسی کلاسیک در حوزه ژانر هنری نیز خود را نشان می دهد. به این معنا که شاعر نیز به مانند ریاضیدان مخترع قوانین نیست بلکه آن ها را کشف می کند بنابراین هنر مند نیز باید به قوانین ژانر و سنخ هنری وفادار باشد چرا که این قسم و سنخ هنری چیزی است معین و محدود به خود. با توجه به این نکته زیباشناس، در قلمرو هنر قانون گذار نیست همانطور که ریاضیدان و فیزیکدان نیزدر حوزه طبیعت قانونی را وضع نمی کند. پس هنرمند در جایی آزادی دارد که تمام نبوغ خود را بکار گیرد تا موضوع را هر چه درست تر و وفادار تر به موضوع بیان کند یعنی اینجا آزادی در قلمرو بیان موضوع است(کاسیرر1372،ص ٣٦٠).

در فرهنگ فرانسه قرن هجدهم قبل از ظهور روسو مسائل طبیعت و جامعه به وضوح از هم متمایز نشده اند بنابراین آنچه متفکرینی چون بوآلو طبیعی می نامند همان امر قراردادی است. بوآلو بین آنچه طبیعی است و آن چه به عنوان قائده کمال در نظر دارد هیچ تفاوتی نمی گذارد و عقل و آداب را یکی می گیرد و می نویسد:"در یک رمانس سطحی هر چیزی به آسانی اجرا می شود؛ کافی است که داستان لحظه ای انسان را سرگرم کند، و اصرار بیش از اندازه بر منطق کار بیجایی است اما صحنه نمایش مستلزم عقل دقیق است، و آداب کامل آن باید محفوظ بماند"(کاسیرر1372،ص ٣٦٤).

انتقاد به این نظریه از زیباشناسی و تخریب کامل آن توسط لسینگ انجام می گیرد و او سر آغاز دوره جدیدی از زیبایی شناسی در قرن هجدهم می شود. لسینگ میان مقتضیات عقل زیباشناسیک محض و قراردادها و مقتضیات زمانه تمایز می گذارد هر آنچه را که از طبیعت و عقل ناشی نمی شوند بلکه از وجودی کاذب در هر زمانه ای هستند را از زیبایی شناسی حذف می کند و فقط نبوغ شاعرانه را توانا به ساختن صور هنری واقعی و کاراکترهای دراماتیک حقیقی می بیند او می نویسد:"اگر آداب و تشریفات انسان ها را به ماشین مبدل می کند، وظیفه شاعر اینست که این ماشین ها را باز به انسان مبدل کند"(کاسیرر1372،ص ٣٦٥).

در نظر لسینگ اثر هنری باید به هنر بودن خود وفادار بماند و از مرز های آن تجاوز نکند یعنی باید نشان داده شود که هنر مند تابع قانون زیبایی بوده است. او درباره آثار هنری باستان اینگونه اظهار نظر می کند که تنها آنهایی شایسته نام هنرند که در آن ها هنرمند خود را به معنای حقیقی، نشان دهد یعنی نشان دهد که غایت او زیبایی بوده است. او بعضی از این آثار را ابزار هایی در خدمت دین می نامد که در خدمت معنایی هستند قبل از این که به دنبال زیبایی باشند. لسینگ وجود اصول را برای اینکه چیزی را هنر بدانیم می پذیرد اما این اصول برای او اصول هنری هستند. او در مساله داوری هنری می نویسد که داور هنری علاوه بر احساس ناخوشایندی از چیزی ، دلایل آن را هم نشان می دهد. در کل رویکرد او از جهاتی نیز روانشناسیک[19] است چرا که او خوشایندی در فریبندگی هنر را غایت هنر می داند(ریتر1389،صص112،166).

دوره جدیدی در زیبایی شناسی و نظریه هنر آغاز می شود که در آن مساله ذوق مطرح می شود. در اینجا معیار همان امر طبیعی است اما با این تفاوت که در این دوره ذوق به مثابه نوعی حس است که همگان را از آن بهره ای است و طرح مساله بصورت ماهیت و امکان این حس مشترک[20] آغاز می شود. این بدان معنا نیست که هر حس زودگذر و هوسی راهنمای هنر می شود بلکه تاکید بر همان حس مشترک است. حسی که در هر کسی قابل مشاهده است و با نظریه های تجریدی و استدلال های شکاکان نمی توان آن را از اعتبار انداخت(کاسیرر1372،ص ٣٦٨). این رویکرد جدید گرچه توجیه عقلانی داوری هنری را محدود می کند اما از ادعای کلیت دست بر نمی دارد.

از جمله معتقدین به این رویکرد جدید دوبو[21] است که سعی می کند تا از مطالعه تاثری که مخاطب از اثر هنری می گیرد آغاز کند او در تحلیل زیباشناسیکش ضرورتی برابر برای دو عامل سوژه و ابژه قائل می شود. خصلت این رابطه، پیشاپیش و از روی ملاحظات تجریدی تعیین نمی شود بلکه فقط تجربه است که خصلت این رابطه را معین می کند. او اولین کسی است که قاعده خاص زیبایی را درون نگری می داند و در مقابل همه روش های منطقی صرف از آن به عنوان سرچشمه واقعی هر نوع دانش صحیح یاد می کند. بنابراین ماهیت امر زیباشناسیک به کمک مفاهیم محض نمی توان شناخت بلکه باید به تجربه درونی مخاطبین متوسل شد(کاسیرر1372،ص ٣٧٣). او در مورد موضوع تقلید هنری معتقد است که تنها باید اشیایی به تجسم درآیند که قادر باشند احساس های واقعی بر انگیزند(ریتر1389،ص28).

بدین ترتیب است که ذوق دیگر در شمار روند های منطقی استنتاج و استنباط قرار نمی گیرد بلکه به دلیل بی واسطه بودن آن در ردیف کنش های ادراک محض در می آید مانند دیدن و شنیدن و بوییدن. اینجاست که راه برای هیوم[22] باز می شود تا آن را به آخر برود. گرچه طرفداران زیبایی شناسی مبتنی بر احساس درونی در دفاع از ماهیت مستقل و بی واسطگی این احساس بسیار پیش رفته بودند اما هیچکدام به تعقل حمله نکرده بودند اما این حمله با هیوم آغاز می شود(کاسیرر1372،ص ٣٧٥).

با هیوم مساله کاملا شکل دیگری به خود می گیرد و به جای اینکه تلاش شود تا احساس به محک عقل گذاشته شود این احساس و تاثر حسی است که باید عقل را اعتبار بخشد. در اینجا این تخیل است که معیار اصلی می شود . هیوم در رساله درباره معیارذوق نشان می دهد که در مساله هنر و زیبایی شناسی، آن معیار های کلی و و ضروری که در همه زمان ها صادق باشند وجود ندارند بلکه تجربه به ما می آموزد که ارزش های زیباشناسیک مقیاس ثابتی ندارند و معیار اساسی برای داوری زیباشناسیک دوران به دوران و فرد به فرد تغییر می کند.

هیوم مقاله اش را با طرح عدم توافق هایی که در مورد ذوق وجود دارد آغاز می کند و سپس این مساله را خاطر نشان می کند که طبیعی است که بدنبال معیار ذوق باشیم به معنای قانونی که بوسیله آن، شاید احساسات گوناگون انسان ها توافق یابند؛ حداقل یک تصمیم تا احساسی را تایید و احساس دیگری را رد کند. در اینجا منظور هیوم ارائه یک اصل کلی نیست چرا که در کل مقاله اش تلاشی برای فروکاستن ویژگی هایی که بر می شمارد به یک اصل کلی نمی کند.

اما این به این معنا نیست که هیچ توافقی وجود ندارد. در مثالی که هیوم مطرح می کند بیان می دارد که اگر کسی بین آثار اگیلبی و میلتون تمایزی از لحاظ نبوغ و دقت و روشنی قائل نشود به همان اندازه شخن نامعقولی گفته است که به عنوان مثال بگوید یک کپه خاک به بلندی یک کوه است یا حوضچه ای را از نظر وسعت با اقیانوش برابر بداند(Dickie,1996,p125). این مثال نشانگر اینست که هیوم به یک نوع کلیت و توافق معتقد است اگر چه این توافق نظری نباشد.

هیوم زیبایی را یک کیفیت ابژه زیبایی نمی داند بلکه آن را منوط به ذهنی به حساب می آورد که در آن تعمق می کند. از نظر او زیبایی از طریق ذوق است که درک می شود که اگر آن ذوق پرورش یابد تا به کمال برسد می تواند زیبایی را بیواسطه ادراک کند(ریتر1389،ص29)هیوم در حالیکه هر نوع کلیت نظری را در داوری زیباشناسیک رد می کند اما کلیت تجربی را می پذیرد چراکه اگر انسان و احساس او معیار هر داوری است بنابراین یکنوع هماهنگی و یکدستی وجود دارد و نمی گذارد تا هر نوع معیار اندازه گیری را رد کند. چنین معیاری در طبیعت انسان است و این طبیعت به معنای زیست شناسیکش نمی گذارد تا تفاوت ها بی اندازه زیاد شوند پس اگر هر انسانی با دیگری متفاوت باشد و در عین حال با افراد دیگر توافق داشته باشد بنابراین خود امر متنوع نیز قانون و حاشیه قانونی خاص خود را دارد و در اینجاست که منشاء آن توافق نسبی در داوری زیباشناسیک مشخص می شود.

در این رساله هیوم سیستم های فلسفی را با آثار بزرگ هنری مقایسه می کند و بیان می دارد که هر نظام فلسفی در زمانه ای بسیار مورد قبول بوده است اما اعتبار آن با گذشت زمان زایل شده است اما در مورد آثار بزرگ هنری کلاسیک وضع بدین قرار نیست و آن ها دارای ماندگاری و اعتبار بیشتری در زمانهای مختلف هستند و با آنکه شناخت آن ها به زمان خود وابسته اند اما این وابستگی دامنه تاثیر آن ها را محدود نمی کند مثلا آن حقیقتی که در آثار کلاسیک باستان دیگر اعتباری ندارد اما قوت آن آثار و تاثیر آن ها بر روی ما هنوز نیز وجود دارد(کاسیرر1372،ص ٣٧٩).

هیوم در مقاله خود مخاطب اثر هنری را هم در نظر می گیرد به این ترتیب که معتقد است یک منتقد و داور خوب، به هر دوی ویژگی های آشکار و ظریف اثر هنری برای داوری حساس است و برای تربیت این حساسیت دو راه را بر می شمرد یکی اینکه تجربه نوعی از هنر را داشته باشد و دوم اینکه این تجربه برایش تکرار شده باشد. همچنین معیار عدم جانبداری[23] را هم برای داور و منتقد خوب اثر هنری مطرح می کند. نکته قابل توجه در اینجا اینست که هیوم معیار ذوق را با کاری که یک منتقد خوب در داوری اش انجام می دهد پیوند می دهد و چنین مطرح می کند که معیار ذوق، حکم مشترک منتقدان خوب است ((Dickie,1996,pp133,136.

متفکر دیگری که در این قرن اندیشه های اصیلی را در زمینه زیبایی شناسی دارد شافتسبری[24] است. او زیبایی شناسی را منحصرا از دیدگاه اثر هنری بررسی نمی کند بلکه خواهان نوعی زیبایی شناسی است که سیرت انسان را شکل دهد و بر ساختار درونی فرد حکومت کند. دید او در کل اخلاقی است.او زیبایی و خیر را یکی می داند و صفات خدایی به آن می دهد. به نظر او خداوند است که منشاء هر آنچه زیباست می باشد(ریتر1389،ص29). به عقیده او اگر فلسفه را حکمت محض بدانیم هیچ راهی به زیبایی نمی برد. وجود زیبایی بدون حقیقت ممکن نیست و حقیقت واقعی نیز بی زیبایی وجود ندارد. به نظر می رسد او با شرط عینیت[25] که نزد زیباشناسان فرانسوی بود موافق است اما این شباهت ظاهری است چرا که منظور او از حقیقت، مجموعه ای از دانش نظری ، قضایا و احکام منطقی نیست بلکه ساختار درونی و معنوی جهان است که تنها بوسیله تجربه بیواسطه و از راه شهود، فهمیده می شود(کاسیرر1372،ص ٣٨٥).

بنابراین شافتسبری نیروی سومی را علاوه بر عقل و تجربه بر می گزیند که به نظر خودش برتر از این دو راه است. این نیرو ژرفای هنر را برای اولین بار نشان می دهد نه تفکر استدلالی و قضایای منطقی و یا مشاهده دقیق. این ژرفای هنر تنها توسط شهود است که فهم می شود. برای شافتسبری تقلید هنری ، فراورده هنری را تقلید نمی کند بلکه مقلد خود خلاقیت است. به نظر او نبوغ عبارت است از غرق شدن در این روند شدن اثر هنری است و بدین گونه است که مساله نبوغ در زیبایی شناسی او مساله اصلی است. البته او نابغه را نیاز مند معیاری می داند که در طبیعت است و از نظر او نابغه با انتخاب دلخواه سوبژکتیو هنر را نمی آفریند(ریتر1389،ص102)

قبل از شافتسبری مفهوم نبوغ به معنای ظرافت اندیشه و زیرکی و همچنین معادل عالی ترین مرتبه والایی عقل بکار می رود اما او از این دو تعبیر فاصله می گیرد و آن را بالاتر از این دو تعبیر می نشاند. او این مفهوم را به نیروهای آفریننده و تولید کننده و صورت دهنده اطلاق می کند و به این مساله یک جهت اساسی در فلسفه می دهد که ما را به مسائل اساسی تاریخ تفکرآلمانی در قرن هجدهم هدایت می کند یعنی به "تیاتر هامبورگ" اثر لسینگ[26] و "نقد نیروی داوری" اثر کانت(کاسیرر1372،ص ٣٩٠).

کانت متفکری از قرن هجدهم را بسیار می ستاید و برای او مقام والایی قائل است. نام این متفکر الکساندر باومگارتن است. او یکی از پیروان وولف[27] است مخصوصا در مورد دقتی که در منطق خود دارد وبه همین علت دقت او در صورتبندی مفاهیم و تعاریف و قطعیت و استواری استدلال هایش مدت ها به عنوان سرمشق مورد شتایش قرار می گیرد. تمام این خصوصیات در کتاب متافیزیک او متجلی است و کانت از آن به عنوان مبنای درس های خود درباره متافیزیک استفاده می کند(کاسیرر1372،ص ٤۱٢).

باومگارتن امر زیبا را موضوع دانش حسی می داند که همان استتیک است. بدین ترتیب او از معیار هایی که برای اعتبار یک دانش لازم است تخطی نمی کند. او این دانش را در مرتبه پایین دانش طبقه بندی کرد. او در مدار فکری ولف و لایبنیتس[28] به سر می برد که ادامه همان سنت دکارتی است و به همین علت استتیک را مابعدالطبیعه زیبا می نامد(ریتر1389،ص30). او زیبایی را کمال دانش حسی می داند. این دانش حسی قابل کاست به منطق نیست و هر دو ذیل فلسفه با یکدیگر جمع می شوند. تمایز میان منطق و استتیک، مرهون تمایزی است که فیلسوفان یونانی و آباء کلیسا بین امر محسوس و امر ومعقول گذاشته اند بنابراین معقولات متعلق شناخت قوه عالی منطق اند و محسوسات متعلق شناخت حسی(ریتر1389،ص44). الگوی هنر از نظر او طبیعت مخلوق نیست بلکه طبیعت خلاق[29] می باشد و زیبایی آثار هنری در همخوانی محسوس اندیشه ها به سوی امر واحدی که پدیدار است. شناخت عقلی بوسیله حس به مثابه شهودی هنر مندانه تکمیل می شود که شبه عقل است و به آن ملتزم می باشد( ریتر1389،ص 106).

 مروری بر شرح برنام بر نقد قوه حکم

برنام در مقدمه می کوشد تا شمایی کلی از فلسفه کانت و آنچه او از فلسفه مراد می کرد نشان دهد. مقدمه او با یادآوری چهار پرسشی شروع می شود که کانت در آغاز درسگفتار هایش در دانشگاه کونینزبورگ مطرح می کرد:

«1. چه می توانم بدانم؟

2. چه باید بکنم؟

3. به چه امید بندم؟

4. انسان چیست؟»(Burnham,2000,p1)

این چهار پرسش اساسی موضوع تحقیقی است که از نظر کانت می توان به آن فلسفه گفت. سه مورد اول به نحوی در سوال چهارم مستتر است یعنی هر سه تای اولی را که به ترتیب موضوع متافیزیک، اخلاق و دین است می توان در انسان شناسی بنیادین مستتر دید.

کانت معنای فیلسوف را فقط به مثابه دارای دانش نمی داند بلکه این دانش را در راستای غایت والای عقل انسان وحدت بخشیدن کار فیلسوف است. از دیدگاه او والا ترین غایت همان اخلاق است و در همین راستا است که باید تمام دانش انسان وحدت یابد.

به عقیده برنام باید کانت را در زمینه روشنگری قرن هجدهم دید. در این دوران پارادایم اندیشه ، فیزیک بود و تاثیر نیوتن در این دوران بسیار زیاد است. در این دوران خوشبینی زیادی به توانایی عقل انسان در اندیشه و استدلال بود که باعث می شد حتی این انتظار بوجود آید که عقل انسان می تواند تمام مشکلات و مسائل انسان حتی خدا و متافیزیک را توضیح دهد. به عقیده برنام، کانت نیز از درون این پارادایم شروع می کند و از الاهیات به عنوان مرکز فلسفه می آغازد. او مدتی بعد مجبور می شود به فیزیک روی آورد و این جاست که تاثیر نیوتن بر او آغاز می شود.

از یک طرف پیروان دکارت همچون لایبنیتس که عقل گرا بودند و در مورد کاربرد عقل انسان در جهان و همچنین توانایی آن بسیار خوشبین بودند. دوره اول فکری کانت در ادامه همین سنت فلسفی بود تا این که بعدها با آشنایی با فیزیک نیوتن که رقیب فکری لایبنتس بود راه خود را آز عقل گرایان جدا کرد و به تجربه گرایان نزدیک شد. نیوتن توانسته بود تا مفاهیم زمان و مکان را به صورت علمی نظریه پردازی کند و مجموعه ای کامل از ساختار فیزیکی جهان را ارائه کند. اکنون مساله ای خود را به کانت نشان می داد که در چنین جهانی که مسخر قوانین فیزیکی است چگونه انسان را راهی به سوی اخلاق و اختیار است وقتیکه همه چیز در یک ساختمان فیزیکی جبری گرفتار است.

برنام در اینجا به تاثیر هیوم و روسو بر کانت اشاره می کند و این عقیده هیوم را مطرح می کند که تمام مدعیات متافیزیک و مفاهیم آن مانند (جوهر[30]، علت[31] و معلول[32]) که غالبا به عنوان بنیاد های علم طبیعی شناخته می شدند، توهماتی بیش نیستند. هیوم علومی مانند اخلاق و جامعه شناسی را کاملا ناممکن می دانست چرا که تن به تجربه نمی دهند.

در اینجا کانت به عقل گرایان صفت جذمی[33] داد و گفت که هیوم او را از خواب جذمیت بیدار کرده است. دگماتیسم یا جذمیت در معنای عمومی آن در فلسفه اعتقاد به حصول یقین برای انسان است که نقطه مقابل شکاکیت می باشد اما در اصظلاح کانت دگماتیسم در مقابل کریتیسم یا سنجش انتقادی است. وقتی کانت جمله بالا را در مورد هیوم عنوان می کند به این معناست که این هیوم بود که باعث شد تا او به نقد و سنجش قوه عقل انسان و شناخت حاصل از آن بپردازد (کرنر 35).

از متفکرین دیگری که بر کانت موثر بودند ژان ژاک روسو[34] بود که منتقد عقل دکارتی و دستاوردهایش در جهان آن روز بود. روسو عقل را که در جهان مدرن نهادینه شده بود محکوم می کرد و آن را منافی آزادی و فضیلت اخلاقی انسان ها می دانست. او از این جهت در کانت موثر بود که وجه دیگری از انسان را که قلمرو دل آدمی بود به او می شناساند و یادآور می شد و اهمیت وجدان بشری را به او گوشزد می کرد(کرنر 36).

روسوتاثیر زیادی بر متفکران نیمه دوم قرن هجدهم داشت و کمتر کسی بود که از او تاثیر نگرفته باشد. به عقیده برنام این روسو بود که کانت را مجبور کرد تا عقل محض تئوری پرداز را نقد کند جایگاه بالایی را به عقل عملی بدهد. او با محکوم کردن عقل مدرن و دستاوردهایش، اهمیت اخلاق و نیکی انسان در قلمرو آزادیش را به او شناساند. او این عقل استدلالی را نابود کننده منابع درونی انسان می دانست. او می گوید باید طوری فهمید که اساس و غایتش، عملی باشد و نه نظری.

برنام با طرح رساله آغازین1770 و اهمیت آن در رسیدن کانت به دوره نقدی مقدمه خود را ادامه می دهد. او شروع عقاید اصیل کانت را بعد از آشفتگی های سال های قبل به این رساله نسبت می دهد. سه ایده کلیدی را در این رساله مهم می داند. یکی اینکه تصور های مفهومی و ذهنی دومنبع متمایز از یکدیگر برای دانش هستند. دوم اینکه دانش از واقعیت حسی تنها در صورتی ممکن است که قبلا مفاهیمی مانند جوهر در عقل وجود داشته باشد و سوم اینکه او میان نمود ها و اشیاء درون خود و بالذات نیز تمایز قائل شد. به این دلیل ابژه ها در ذات خویش آشکار نمی شوند که زمان و مکان ساختمان اصلی تمام نمودهای حسی هستند و این دو در ابژه در ذات خودش حضور ندارند.

بعد از این تاثیرات است که دوره نقدی فلسفه کانت شروع می شود. نقد به این معنا که باید قلمرو دانش انسان و عقل او و محدوده هایش را مشخص کند. اولین نقد کانت نقد عقل نظری است که در آن کانت می کوشد طیف درست و معتبر عقل نظری را در آن مشخص کند که قلمرو آن را جهان طبیعت می داند و استفاده آن را در مواردی مانند خدا یا مابعدالطبیعه اشتباه می داند که منجر به تناقض گویی می شود. او در مقدمه نقد عقل محض امکان مابعدالطبیعه را مطرح می کند و تلاش دارد که از طریق نقد عقل محض و نقد عقل عملی نشان دهد که فهم و عقل به چه چیزی میتوانند دستیابند و در چه محدوده ای معتبرند. سومین آن نقد قوه حکم است. این سه نقد حاصل دوران نقدی کانت می باشند.

برنام توضیح می دهد که در کتابش درباره محتوای نقد سوم حرف خواهد زد اما نکته ای را گوشزد می کند به این مضمون که باید همان وحدت نظام مند فلسفه را در اینجا در نظر داشت. این وحدت به معنای توصیف بنیادین طبیعت انسان که ویژگی های اساسی فلسفه در آن قابل دسترسی باشد، است. همچنین می تواند این وحدت به معنای نشان دادن تناسب و هماهنگی ممکن بین تمامی شاخه های فلسفه در راستای والاترین غایت انسان یعنی اخلاق باشد.برنام اشاره می کند که شرح او از دیدگاه نقد قوه حکم است یعنی از منظری که خود کانت احساس می کند کار خویش را کامل کرده است.

برنام در اینجا گزارشی سیستماتیک از کار کانت ارائه می کند و در ابتدا سعی می کند مفهوم نقد را روشن نماید سپس خاطر نشان می کند که برای فهم نقد سوم باید ارتباطات بین محتوای سه نقد مورد توجه قرار گیرد. او نقطه اشتراک آغازین در این سه نقد را همان مفهوم نقد می داند. نقد به معنای تحلیلی است که می کوشد طیف درست کاربست یک مفهوم را مشخص کند.این تعریف را عجالتا مطرح می کند تا به تعریف منقح تری برسد به این ترتیب که: تحلیلی که تلاش می کند طیف درستی از کاربرد بعضی از قوای ذهنی را بررسی کند.

کار کانت در این تحلیل، بر مبنای قوای بالفعل و واقعی ذهن نبود به این معنا که تحلیل او یک تحلیل فیزیکی و مکانیکی از چگونگی کارکرد مغز- آنگونه که در قرن هجدهم رایج بود- نیست چرا که معتقد بود این روش به بن بست می رسد گرچه اعتقاد داشت که این رویکرد مکانیکی در مواردی می تواند به دانش ما کمک کند اما نظر او این بود که مقدم بر و مستقل از این مولفه مکانیکی و فیزیکی چیزی در ذهن وجود دارد که قوانین خود را داراست. به دلیل اعتقاد به این تمایز بود که کانت شاید اولین فیلسوفی بود که بین روانشناسی و قلمرو درست فلسفه فرق گذاشت.

در ادامه برنام به تمایزی که کانت بین "قوای ذهن[35]" و "قوای شناختی[36]" می گذارد، اشاره می کند.مورد اول دستاوردها و محصولات اساسی ذهن هستند و مورد دوم شامل منابع و فعالیت های تصورات می باشند که برای رسیدن به مورد اول لازم است. قبل از این موضوع برنام از آشفتگی و تفاوت هایی که در متن کانت درباره مفهوم قواست شکایت می کند. قوا ی ذهنی به دو شاخه عالی[37] و دانی[38] تقسیم می شود که علاقه کانت به صورت عالی قواست چرا که خودانگیخته است و مشروط به تجربه ما از جهان طبیعی نیست.

سه قوه ذهن معرفی می شود شامل قوه شناخت[39]، احساس[40] و میل یا خواست[41]. قوه شناخت در فرم بالایی اش شناخت نظری طبیعت است و قوه تقنینی[42] آن فهم بوسیله قانون های طبیعت است. قوه دوم احساس است که فرم بالایی آن احساس زیباشناسیک درباره زیبایی و هنر است و قوه تقنینی آن قوه حکم بوسیله اصل غایتمندی است و قوه سوم که قوه خواست یا میل است که در فرم عالیش خواست محض در عمل آزادی است و قوه تقنینی آن عقل با اصل اخلاق و وابسته به والاترین غایت یا امر نیک می باشد. قوه غیر تقنینی آن نیز حسیت و بخصوص خیال خلاق است.

قوای شناخت زیر مجموعه هر یک از قوای عالی ذهن قرار می گیرد به عنوان اعمال اساسی که آن ها را ممکن می سازند. همانطور که در بالا اشاره شد این قوای شناختی شامل فهم، عقل و حکم است که در وجه بالاییشان معرفی شدند. یک قوه شناختی که با هیچ یک از قوای ذهن ارتباط ندارد را برنام به ادامه بحث موکول می کند. این قوای شناختی، منبع تصورات از جمله ایماژها مفاهیم و ... هستند شاید اعمالی را با یا بر روی این تصورات انجام می دهند.

قوه چهارم که ارتباطی با هیچکدام از قوای ذهنی ندارد قوه حسیت است که منبع تصورات جزئی است. این قوه به چهار مورد از جهت بالایی یا پایینی اش و همچنین از جهت فعال و منفعل بودنش قابل تقسیم است:

1.ادراک حسی[43] که هم پایینی و هم منفعل است.

2.شهود محض[44] که بالایی و مستقل است اما منفعل می باشد.

3.قوه متخیله بازتولیدی[45] که پایینی و فعال است.

4. قوه متخیله یا خیال خلاق که بالایی و تولیدی و سازنده است. (Burnham,2000,p15)

منظور کانت از این که هر کدام از سه قوای شناختی نخست برای قوه ذهنی متناظر با خود تقنینی هستند بدین معناست که این قوای شناختی چگونگی عمل قوای قوای ذهنی خود را اداره می کنند. مثلا برای شناخت نظری ، قوه فهم[46]، تقنینی است که این تقنین شامل چیز می باشد: اول شامل مفاهیمی است که در اینجا مفهوم، تصور عمومی از یک چیز است و دوم شامل اصولی است که قضایای دارای قانونی می باشد که این قانون چگونگی کاربرد این مفاهیم را مشخص می کند. در مورد فهم این مفاهیم همان مقولات هستند و اصول چگونگی کاربرد این مقولات را تعیین می کند. مثالی که برنام از اصل مطرح می کند اصل عدم تناقض است که چگونگی کاربرد مفاهیمی مثل علت و معلول را کنترل می کند.

برای احساس زیباشناسیک، قوه حکم، اصل پیشینی را مطرح می کند به نام اصل غایتمندی یا هدفمندی طبیعت. مدعای کانت این است که بدون این اصل، حکم ما درباره اینکه چیزی زیباست، غیر ممکن است. در مورد خواست محض، عقل تقنینی است که این تقنین بر اساس قانون اخلاقی و در جهت خیر اعلی انجام می گیرد. برنام در اینجا مطرح می کند که قوای شناختی دیگری ممکن است در هر قوه ذهنی نقشی بازی کنند اما نقش آن ها غیر تقنینی است مثلا عقل برای شناخت نظری غیر تقنینی است و فقط نقش تنظیم کننده[47] دارد.

پس از گزارشی که برنام از نقشه کلی قوا و کارکردشان می دهد از معنای فلسفه استعلایی صحبت می کند. او این مساله را مطرح می کند که چگونه می توان یک تحقیق عقلانی از چگونگی کارکرد عقل ارائه کرد و مثالی می زند به این صورت که این کار مانند اینست که« بخواهی خود را با بندهای کفشت بلند کنی»(Burnham,2000,p16). سپس راه حل این مشکل را ابداع نوع جدیدی از فلسفه از سوی کانت یعنی فلسفه استعلایی می داند. او توضیح می دهد که فلسفه استعلایی تلاش برای کشف شرایط پیشینی برای هر قوه ذهنی است.

منظور کانت از شرط پیشینی مجموعه ای از شرایط فرمال و منطقی است که در جای خود باید فهمیده شود تا اصلا تعقل بتواند اتفاق بیفتد. کانت تا آنجا که این شرایط پیشینی چیز دیگری را ممکن می سازند آن ها را استعلایی می داند و استدلالی که که بدنبال تثبیت وجود و همچنین طبیعت اصول استعلایی است، استدلال استعلایی نام دارد. مثالی که برنام می آورد در نقد عقل محض است که مساله اصلی در آن تحقق شروط پیشینی است که در آن قوه شناخت تحت آن شرایط بدست می آید.

در ادامه نقل قولی از کانت می آید که هدف او را از نقد عقل محض بیان می کند: «منظور من از نقد عقل محض، نقد کتاب ها ونظام ها نیست بلکه منظور من نقد قوۀ تعقل است در ارتباط با تمام شرایطی که با کسب آن، عقل ، مستقل از تمام تجربیات، پیش می رود. بنابراین منظور من از نقد عقل محض ، تصمیمی است که آیا یک متا فیزیک این چنینی، ممکن یا غیر ممکن است و تعیین منابع آن و همچنین طیف کاربرد آن و مرزهایش، که تمام اینها بر اساس اصول انجام می گیرد»(Burnham,2000,p18).

برنام بعد از شرح کوتاهی که درباره نقد عقل محض می دهد به این نتیجه می رسد با توجه به نقشی که فهم در شناخت نظری دارد بنابراین که چون شرایط امکان چنین شناختی بوسیله فوای ذهنی و شناختی ارائه می شود پس خصوصیات اصلی طبیعت یا جهان در اصل متعلق به طبیعت نیستند بلکه اولا به ذهنی که به طبیعت می اندیشد تعلق دارند و بنابراین می توانند نسبت به تجربه طبیعت پیشین باشند. این توضیح کوتاهی درباره ایده آلیسم استعلایی کانت است.

اگر فهم می تواند دانش پیشینی را ممکن سازد و چون فهم به طور صحیح به شهود مربوط است بنابراین شهود نیز باید پیشین باشد. کانت شهود های پیشین را زمان و مکان می داند. بنابراین شهود محض بالایی یا عالی است اگر چه منفعل است. بنابراین انسان ابژه ها آنگونه که در خود هستند دریافت نمی کند و به آن دسترسی ندارد بلکه اشیاء این گونه دریافت می شوند چون انسان آن ها را اینگونه دریافت می کند. ما همیشه در قلمرو نمود هاست که فکر و عمل می کنیم.

نقد عقل محض شامل دو بخش اصلی است. بخش اول مبحث تحلیلات استعلایی است که توانایی ذهن ما را برای رسیدن به شناخت نظری تحلیل می کند و این شناخت نظری شامل قوای شناختی بالایی فهم است (همراه با حسیت بالایی). این تحلیل، مفاهیم استعلایی و اصول آنها را که پشت شناخت است آشکار می سازد و نقش آن اصول را در شناخت طبیعت معرفی می کند. بخش دوم دیالیکتیک استعلایی[48] است که تحلیلی انتقادی از توانایی تعقل ذهن ماست. این تحلیل نشان می دهد که عقل محض با تکیه بر خودش نمی تواند چیزی به شناخت نظری بیافزاید.برنام در ادامه نقش تنظیمی عقل را در شناخت نظری توضیح می دهد.

کانت در فهرست قوای ذهنی منطقه تقنینی صحیح و معتبر را برای عقل، خواست محض یا آزاد می داند. در نقد عقل عملی، کانت می کوشد تا شروط استعلایی برای عقل عملی را روشن کند. چون خواست، محض است بنابراین باید یک اصل پیشینی آن را هدایت کند که وابسته به آزادی ماست. پس مطالعه عقل عملی، مطالعه اصل پیشینی است که برای عمل اخلاقی تقنین می کند. اخلاق در فراغت از طبیعت است که شکل می گیرد یا به عبارت بهتر، آزادی دقیقا معافیتی از قانون طبیعی است.

برنام توضیح بیشتری درباره نقد عقل عملی نمی دهد و بلافاصله به نقد قوه حکم می پردازد. پرسش های انتقادی که در اول مبحث نقد قوه حکم مطرح می شوند که اصل پیشین قوه حکم چیست واین اصل چه حدودی را بر دستاوردهای قوه حکم می زند؟ اینجا دوباره به یک تحلیل استعلایی نیاز است که ما را در این راه یاری کند. برنام برای فهم نظر کانت درباره قوه حکم و جایگاهش در کل فلسفه انتقادی او علاوه بر ایده های قوه ذهنی و امر استعلایی یک ایده جدید را بسیار مهم می داند که تمایز بین فلسفه نظری و عملی است.

فلسفه نظری تحلیل استعلایی توانایی های ذهنی را بر عهده دارد تا جاییکه این توانایی ها بتواند ما را در شناخت جهان یاری دهد و فلسفه عملی تحلیل استعلایی توانایی های ذهنی را تا جایی که موجب بدست آمدن یک قانون پیشینی اخلاقی شوند، است. در اینجا مساله ارتباط بین این دو مطرح می شود که یکی از موضوعات اصلی نقد قوه حکم است. گفتن این نکته این جا ضروری است که کانت، علاقه عملی یا کاربرد قوه عقل را، علاقه عالی و بالایی عقلانیت انسان می داند به طوری که کل هدف بشر را عمل بر اساس قانون اخلاقی می داند. در این رابطه، غایت عقل نظری با در نظر گرفتن عقل به عنوان یک کل، یک غایت فرعی می شود.

اولین پیش شرط تحقق اخلاق، اختیار[49] است. بقای نفس برای این که آینده ای نامحدود برای درک جهان اخلاقی تضمین گردد نیز لازم است. لازمه دیگر آن وجو خدا است تا امکان واقعی یک جهان اخلاقی تثبیت شود به عبارت دیگر جایی لازم است که قانون طبیعی و عمل اخلاقی بتوانند با هم ترکیب شوند. تمام اینها را کانت به عنوان اعتقاداتش مطرح می کند و می گوید که اینها باور من هستند تا حداقل بتوانم قادر به عمل اخلاقی باشم. برنام مساله اساسی قوه حکم را پیدا کردن راهی می داند برای هماهنگی همه قوای ذهنی که غایتشان انجام رسالت اخلاقی بشراست.

در این قسمت از مقدمه، برنام مسائل اساسی نقد قوه حکم را بررسی می کند. اول سعی می کند که تعریفی از قوه حکم ارائه دهد.« قوه حکم همیشه یک قوه ذهنی هماهنگ کننده در ارتباط با دیگر قوای شناختی است»(Burnham,2000,p26). قوه حکم یک پدیده عام است به این معنا که هرزمان درباره چیزی اندیشه می کنیم اتفاق می افتد. در اینجا به تقسیم بندی کانت از انواع حکم ها اشاره می شود و تمرکز خاصی که کانت بر روی دو نوع حکم زیباشناسیک و غایت شناسیک دارد. برنام پنج گونه حکم را بر طبق متن کانت مطرح می کند.

[1]-Aesthetics

[2]- teleology

[3]- The Enlightenment

[4]- Paradigm

[5]- a priory

[6]- metaphisics

[7]-distinct

[8]-clear

[9]- Baumgarten

[10]-cogito

[11]- representative

[12]- creativity

[13]- genius

[14]- taste

[15]- invention

[16]- Batteux, Charles (1713-1780)

[17]- Boileau, Nicolas(1636-1711)

[18]- imagination

[19]- psychological

[20]- common sense

[21]- Dubos, Jean-Baptiste(1670-1742)

[22]- Hume, David(1711-1776)

[23]- bias

[24]- Shaftesbury, Anthony Ashley Cooper(1671-1713)

[25]- objectivity

[26]- Lessing, Gotthold Ephraim (1729-1781)

[27]- Wolff, Christian(1679-1707)

[28]- Leibniz, Gottfried Wilhelm (1646-1716)

[29]- natura naturans

[30]. substance

[31]. cause

[32]. effect

[33]. dogmatic

[34]. Rousseau, Jean-Jacques(1712-1778)

[35]. mind faculties

[36]. cognitive faculties

[37]. higher

[38]. lower

[39]. cognition

[40]. feeling

[41]. desire

[42]. legislative

[43]. sensation

[44]. intuition

[45]. reproductive imagination

[46]. understanding

[47]. regulative

[48]. transcendental dialectic

[49]. free will


مبلغ واقعی 52,920 تومان    25% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 39,690 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 75

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

کسب درآمد اینترنتی 300000 تومان در خانه در کمتر از 30

کسب درآمد اینترنتی 300000 تومان در خانه در کمتر از 30

این محصول آپدیت شد تاریخ 1397/01/27 بسم الله الرحمن الرحیم سلام در دنیای اینترنت خیلی از آدم ها هستند که دوست دارند کسب درآمد کنند و به خیلی چیزها و ایده ها فکر میکنند . همه ما دوست داریم در کمترین زمان بهترین درآمد را داشته باشیم مثلا یک فرد به طور میانگین اگر 12 ساعت کارکند و ...

کسب درامداز اینترنت ماهیانه 8میلیون تومان

کسب درامداز اینترنت ماهیانه 8میلیون تومان

پکیج کسب درآمداسان از اینترنت اپدیت جدید 15 اردیبهشت 1397 مناسب برای تمامی افرادباهرسن ودانشی این فرصت هرگز تکرار نمیشود عجله کنید تضمین100%بازگشت وجه درصورت عدم کسب این مبلغ هدیه ویژه پس از خرید این محصول: 1.نرم افزار کی به وای فای وصله نرم افزاری برای ...

اد ممبر بینهایت ( افزایش ممبر(اعضای) کانال،ربات و

اد ممبر بینهایت ( افزایش ممبر(اعضای) کانال،ربات و

-اد ممبر بینهایت- {افزایش ممبر(اعضای) کانال،ربات و گروه تلگرام و...} Addmember نسخه ویژه(VIP) تمامی و کامل ترین نرم افزار های افزایش ممبر واقعی و فیک و آموزش های آن، که در اینترنت و بازار به قیمت های بالا به فروش می رسد را یک جا و مرتب و منظم به همراه راهنما در هر بخش، با قیمتی کم در ...

افزایش قد با متد گرو تالر داینامیک

افزایش قد با متد گرو تالر داینامیک

بلند قامت بودن یک امتیاز بزرگ برای شماست! سلام بیتا بیات هستم کارشناس فیزیولوژی ورزشی،لازم دانستم قبل از این که شما با روش گرو تالر داینامیک آشنا شوید چند تا نکته رو صادقانه خدمتتان عرض کنم همانطور که تو اینستاگرام(khosh.andam@)نوشتم خیلی اتفاقی با این متد آشنا ...

نرم افزار برنامه ساز اندروید نسخه طلایی

نرم افزار برنامه ساز اندروید نسخه طلایی

نرم افزار برنامه ساز اندروید نسخه طلایی و بدون نیاز به ارتقا توجه :مشکل امضا با کلید دیباگ دراین نسخه کاملا رفع شده و برنامه ها به بازار ارسال می شوند اگر به این مشکل برخوردید ما 10برابر پولتان را پس میدهیم. این نرم افزار بر روی اندروید قابل نصب میباشد 100% مورد تایید ...

مجموعه ی آموزش تعمیر لامپ کم مصرف (از مبتدی تا

مجموعه ی آموزش تعمیر لامپ کم مصرف (از مبتدی تا

کتاب آموزش تعمیر لامپ کم مصرف همانطور كه مي دانيد لامپ هاي كم مصرف بعد از مدتي ديگر روشن نمي شوند و نياز به تعمير دارند در بيشتر اين موارد مي توان با ساده ترين وسايل لامپ را در منزل تعمير كرد این مجموعه دارای 5 کتاب است که در آن نحوه عملکرد و روش های عیب یابی لامپ کم ...

تمامی نرم افزار های اددممبر واقعی و فیک

تمامی نرم افزار های اددممبر واقعی و فیک

تمامی و کامل ترین نرم افزار های افزایش ممبر واقعی وفیک را یک جادریافت کنیدهرکدام از این نرم افزار ها در اینترنت و کافه بازاربه قیمت خیلی بالایی بفروش میرسند. نکته: پورسانت بازاریابی این محصول 60% است نسخه ی 100%تست شده با توجه به فیلترینگ تلگرام 15 اردیبهشت ...

کتاب افزایش ممبر کانال تلگرام

کتاب افزایش ممبر کانال تلگرام

افزایش اعضای کانال تلگرام ، مهمترین دغدغه صاحبان کانال در این شبکه اجتماعی موبایلی است.در این مطلب موثرترین روش های افزایش اعضای کانال تلگرام را به شما آموزش خواهیم داد. در ابتدا ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که افزایش اعضای کانال تلگرام ( Telegram ) با روش های غیر معمول ...

مجموعه -صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب

نام محصول: مجموعه صفرتاصد راه اندازی کارگاه جوراب بافی تهیه کننده: دوران راهبی انتشار: وبسایت بچه‌های نساجی دانشگاه یزد فرمت محصول: کتاب الکترونیکی(PDF) + ویدئو MP4 قابل پخش در: موبایل، تبلت، کامپیوتر و ... مخاطب این بسته آموزشی: تمام افراد مبتدی که حداقل سرمایه ...

دانلود کتاب آموزش خوشنویسی با قلم و خودکار همراه

دانلود کتاب آموزش خوشنویسی با قلم و خودکار همراه

محتوای این مجموعه کامل آموزش خوشنویسی: 1- آموزش خوشنویسی با خودکار 2-سرمشق های خوشنویسی 3- آموزش خط تحریری 4-آداب خوش نویسی فايده اول خوشنويسی: كه روحي و دروني است ٬رويت خط زيبا موجب بهجت روحي و حظ معنوي مي شود و البته بهره معنوي خوشنويس مضاعف و مبتدا است و آثار و بركاتي ...

چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان

چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان

کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان خیلی از وقت ها دوست داشته اید شخص و یا همسر خود را عشق خود نمایید. عاشق شدن به تمام معنا، طوری که هیچ کسی را به اندازه شما دوست نداشته باشد شما را کامل قبول ...

آموزش برنامه نویسی آردوینو

آموزش برنامه نویسی آردوینو

معرفی آردوینو : آردوینو یکی از معروف ترین platform های متن باز است که روی برد های خود از میکروکنترلر های AVR و ARM شرکت atmel استفاده کرده است . هدف اردوینو استفاده از مدار چاپی واحد بود که توانست باعث شود توزیع دهنگان این platform باهم به اشتراک گذاری کد ها و شماتیک پروژه ی ...

تماس و پیامک ناشناس و رایگان با شماره

تماس و پیامک ناشناس و رایگان با شماره

برنامه تماس و ارسال پیام رایگان به دیگران با شماره ناشناس به صورت کاملا رایگان بدون نیاز به روت به وسیله این برنامه میتوانید با شماره دلخواه خود به دیگران زنگ بزنید. یعنی زمانی که شما با دیگران تماس می گیرید شماره دلخواهی که شما در برنامه وارد کرده اید برای شخصی که ...

دانلود پکیج درآمدزایی 400هزارتومن ناچیز در 40دقیقه

دانلود پکیج درآمدزایی 400هزارتومن ناچیز در 40دقیقه

برای درآمدزایی فوق العاده، فقط توضیحات زیر را تا انتها بخوانید. ما درآمد شما را تضمین می کنیم. واقعا ده میلیون تومن درآمد ماهیانه هیچ چیز خاصی نیست. اینقد واسه خودتون بزرگ و دست نیافتنیش نکنین دوستان من، اگه به ضمیرناخودآگاه خودتون القا کردین که اون بزرگه و شما ...

کسب و کار اینترنتی در منزل

کسب و کار اینترنتی در منزل

کسب درآمد میلیونی اینترنتی و تضمینی در منزل جدید ترین و مطمئن ترین روش کسب درآمد در سال 1394 تعهد و ضمانت ما : در عرض فقط یک ساعت اول کسب درآمد نمایید بعد از درآمد آن این مجموعه را خریداری نمایید می دانیم همه ما از مطالب تبلیغاتی و الکی که در مورد کسب و کار اینترنتی است خسته ...

اپلیکیشن سامانه مخابرات همراه

اپلیکیشن سامانه مخابرات همراه

اپلیکیشن فوق العاده و کم یاب سامانه مخابرات با امکانات زیر که گویای محتواست قابلیت استعلام شماره موبایل قابلیت کشف مزاحم تلفنی قابلیت دریافت ریز مکالمات مشترکین تلفن همراه مشترکین حقوقی مشترکین تلفن ثابت پیش شماره ها ...

اینترنت رایگان همراه اول و ایرانسل !!!!!

اینترنت رایگان همراه اول و ایرانسل !!!!!

توجه توجه روش هایی که کاملا قانونی هستند اما جایی آن ها را پیدا نمیکیند این روش ها بسیار ساده و کاربردی هستند و تنها با طی مراحلی ساده شما می توانید در کم تر از دو دقیقه حداقل ۱ گیگ اینترنت رایگان همراه اول و ۱۴ گیگ اینترنت رایگان ایرانسل دریافت کنید. بعضی وقت ها ...

ردیاب شماره موبایل افراد رو نقشه بدن نیاز به Gps

ردیاب شماره موبایل افراد رو نقشه بدن نیاز به Gps

- ردیاب شماره موبایل افراد رو نقشه بدن نیاز به Gps ردیابی و کنترل از از راه دور ، با وارد کردن شماره موبایل نرم افزار ردیاب شماره موبایل کاملا ایرانی و فارسی بدون نیاز به فعال بودن GPS گوشی شما و طرف مقابل با استفاده از این نرم افزار ردیاب شماره موبایل فرزندان و افراد ...

مجموعه -صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب

مجموعه -صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب

نام محصول: مجموعه صفرتاصد راه اندازی کارگاه جوراب بافی تهیه کننده: دوران راهبی انتشار: وبسایت بچه‌های نساجی دانشگاه یزد فرمت محصول: کتاب الکترونیکی(PDF) + ویدئو MP4 قابل پخش در: موبایل، تبلت، کامپیوتر و ... مخاطب این بسته آموزشی: تمام افراد مبتدی که حداقل سرمایه 5 میلیونی ...

آموزش کسب درآمد از اینترنت

آموزش کسب درآمد از اینترنت

آیا می دانید؟ یک راز مهم در مورد سایت های کسب درآمد از اینترنت که ممکن است ندانید. می دانید چرا سایت های مختلفی که دیده اید نتوانسته اند به شما کمک کنند کسب درآمد کنید؟حقیقت این است که اکثر این سایت های آموزشی برای کسب درآمد در اینترنت توسط ...

نسخه خطی اشعار و پیشگویی های شاه نعمت الله ولی

نسخه خطی اشعار و پیشگویی های شاه نعمت الله ولی

شاه نعمت‌الله ولی نسخه خطی اشعار و پیشگویی های شاه نعمت الله ولی پر فروشترین کتاب نسخه خطی با بیش از 2000000 فروش تا کنون به دليل استقبال بي نظيز شما كاربران گرامي نسخه خطي فوق فقط تا پايان اسفند ماه با 20% تخفيف به فروش مي رسد و بعد از آن به قیمت ...

دانلود کتاب آموزش ساخت انواع کابینت مدرن MDF

دانلود کتاب آموزش ساخت انواع کابینت مدرن MDF

نوع فایل:PDF زبان:فارسی حجم فایل:18KB در چند دهه اخیر با توجه به افزایش رشد آپارتمان سازی ، تعداد متقاضیان ساخت کابینت نیز افزایش پیدا کرد و با توجه به تغییر ماهیت کابینت ها از فلزی به MDF و تمایل به تغییر مکرر دکوراسیون آشپزخانه از سوی خانواده ها ، کابینت سازی نیز در میان مشاغل ...

رساله کارشناسی ارشد معماری با عنوان «طراحی

رساله کارشناسی ارشد معماری با عنوان «طراحی

رساله کارشناسی ارشد معماری با عنوان «طراحی مجموعه مسکونی با رویکرد ارتقاء تعاملات اجتماعی» (فایل word قابل ویرایش) این پروژه توسط گروه معماری تلار تهیه شده است. از این بابت مشابه آن در وب وجود ندارد. رساله در 157 صفحه تنظمیم شده و دارای 77 منبع است. متن مطابق ...

نرم افزار افزایش بازدید سایت و وبلاگ

نرم افزار افزایش بازدید سایت و وبلاگ

▼ توجه توجه ▼ شما می توانید این نرم افزار را به صورت رایگان از سایت ما دانلود نمایید: app.alosite.net نرم افزار افزایش بازدید سایت نرم افزاری است جهت بالا بردن بازدید سایت یا وبلاگ با ایپی های متفاوت شما میتوانید به جای خرید بازدید از سایت ها از نرم افزار بازدید استفاده کنید ...

کتاب « الفبای جامع ثروت و ثروتمندشدن » برای

کتاب « الفبای جامع ثروت و ثروتمندشدن » برای

قوانین ثروتمند شدن چیست؟ ذهن ثروتمندان چگونه کار می کند؟ وجود ثروت ساز چگونه وجودی است؟ چرا بعضی افراد با اینکه سخت کار می کنند هیچ وقت پولدار نمیشوند؟ ذهن فقرا با ذهن ثروتمندان چه تفاوتی دارد؟ نوع مشاغل ثروتمند شدن شما کدام است؟ چرا اکثر مردم از پیشرفت و بهبود ...

سوال عملی ICDL 2 همراه با جواب - ( سری اول )

سوال عملی ICDL 2 همراه با جواب - ( سری اول )

سوالات عملی ICDL2 همراه با جواب (ویندوز - اینترنت و ایمیل ) تعداد فایل : 7 نوع فایل : Pdf ...

سوال عملی Power Point با جواب

سوال عملی Power Point با جواب

دانلود نمونه سوال قطعی پاورپوینت با جواب تشریحی تعداد فایل : 2 نوع فایل : Pdf ...

چگونه هر کسی را عاشق خود کنیم ؟

چگونه هر کسی را عاشق خود کنیم ؟

چگونه هر کسی را عاشق خود کنیم ؟ خیلی از وقت ها دوست داشته اید شخص و یا همسر خود را عشق خود نمایید. عاشق شدن به تمام معنا، طوری که هیچ کسی را به اندازه شما دوست نداشته باشد شما را کامل قبول داشته باشد و یا می خواهید دل کسی را بدست بیاورید و در این راه همیشه با شکست مواجه شده ...

دانلود فیلم های آموزش رانندگی با ماشین

دانلود فیلم های آموزش رانندگی با ماشین

آموزش رانندگي به زبان فارسي آموزشي كاملا فارسي و صد در صد اورجينال آيا مي خواهيد تمام فوت و فن رانندگي را به طور كامل بدانيد؟ آيا مخواهيد تنها با يكبار امتحان رانندگي قبول شويد؟ آيا چندين بار تست رانندگي داده و قبول نشده ايد؟ بهترين روش آموزش رانندگي در منزل ...

آموزش راه اندازی ماژول GPS با آردوینو

آموزش راه اندازی ماژول GPS با آردوینو

در این فیلم آموزشی تهیه شده قصد داریم به طور کامل و قدم به قدم مراحل راه اندازی ماژول GPS با کامپیوتر و همچنین روش راه اندازی ماژول GPS با استفاده از میکروکنترلر را خدمت کاربران عزیز سایت آموزش دهیم . این مجموعه ی آموزشی برای اولین بار توسط سایت انجمن الکترونیک به زبان ...


مطالب تصادفی

  • استفاده از نشاسته اصلاح شده هیدروکسی پروپیل دی استارچ فسفات به عنوان جایگزین روغن در سس مایونز  ....
  • استفاده از عصاره برگ زیتون به جای آنتی اکسیدان ها و نگهدارنده های سنتزی در سس مایونز و ارزیابی تغییرات فیزیکوشیمیایی .....
  • استخراج لیکوپن از ضایعات گوجه فرنگی.....
  • استخراج پلی ساکارید از برگ گیاه هفت کول و بررسی فعالیت ضد اکسایشی و ضد میکروبی آن....
  • استخراج پروتئین از کنجاله آفتابگردان و بررسی ویژگی‌های عملکردی آن....

بندرعباس

فروشگاه فایل های دیجیتالی کمیاب