تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه فایل های دیجیتالی کمیاب

فروشگاه فایل های دیجیتالی کمیاب


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

پرفروش ترین ها

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا

برچسب های مهم

پیوند ها

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 485
  • بازدید دیروز : 2315
  • بازدید کل : 698018

نسبت منطق و مابعدالطبیعه نزد هیدگر مینا قاجارگر....


نسبت منطق و مابعدالطبیعه نزد هیدگر  مینا قاجارگر....

چکیده

الف. موضوع و طرح مسأله (اهمیت موضوع و هدف):

رابطه‌ی میان منطق ومتافیزیک بی‌شک موضوع پراهمیتی است. معمولاً گمان می‌شده که منطق مقدم بر مابعدالطبیعه بوده واحیاناً مستقل است و منطق‌دانان تصور می‌کنند که منطق فاقد مبانی مابعدالطبیعی ‌است. هیدگر این تلقی را به چالش جدی کشیده و مدعیست که هر چند منطق در مابعدالطبیعه حضور دارد ولی هیچ منطقی از مبانی مابعدالطبیعی مناسب خود خالی و بی نیاز نیست وبه تصریح او هر منطقی در دامن متافیزیکی پرورش می‌یابد. هیدگر در پی آن ‌است که دریابد پیش‌فرض‌های متافیزیکی یک منطق چیستند ودیگر این‌که آیا هرمتافیزیک دارای مبانی منطقی خاصی است؟ اوازهردونوع رابطه میان منطق ومتافیزیک سخن می‌گوید. متأسفانه این بحث چالش‌برانگیز هیدگر در کشور ما بصورت جدی مورد توجه قرارنگرفته و درنتیجه نیازی به ارائه‌ی دقیق آن‌چه او از منطق می‌فهمید وجایگاه منطق درسراسرفکر او احساس می‌شود.. این رساله به بررسی آرای هیدگر در خصوص نسبت منطق و متافیزیک می‌پردازد.

ب. مبانی نظری شامل مرور مختصری از منابع، چهارچوب نظری و پرسش­ها و فرضیه­ها:

بر خلاف منطق‌دانان که بسیار کم به هیدگر پرداخته‌اند، او در باب منطق بسیار اندیشیده و سخن گفته است. درس‌گفتارهای او درباره‌ی منطق، هر کدام از نظرگاهی خاص منطق را مورد پژوهش و پرسش قرار داده‌اند. او در کتاب «منطق، پرسش از صدق» به مسائلی همچون نقد اصالت روان‌شناسی، پرسش از چیستی صدق، نسبت صدق و کذب و لوگوس، صدق و جایگاه آن، شماتیسم و نسبت صدق و زمان پرداخته است. در کتاب «منطق، پرسش درباره‌ی ذات زبان» هیدگر به تحلیل ساختار منطق، رابطه‌ی منطق و تفکر، تفکر به مثابه زبان و...می‌پردازد. کتاب دیگر او در خصوص منطق، «بنیادهای مابعدالطبیعی منطق» نام دارد که هیدگر در آن با پژوهش در آثار لایبنیتس به عنوان پدر منطق جدید و بررسی نظریه‌ی حکم و اصل بنیاد نشان می‌دهد که چگونه هر منطقی مبتنی بر مابعدالطبیعه‌ای است.

هیدگر از چیستی منطق فلسفی سخن می‌گوید. منطق فلسفی چیست؟ چگونه باید پدید بیاید و حتی ایده‌ی چنین منطقی چطور به ذهن خطور می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال دو راه وجود دارد. یک راه این‌است که ما تعریفی از فلسفه ارائه دهیم و با معین کردن مفهوم فلسفه، منطق را در پرتو آن تعریف کنیم، چون مطمئناً ریشه‌های منطق در فلسفه نهفته است. اما باز هیدگر یک سوال اساسی و بنیادی را مطرح می‌کند: چرا ما این‌گونه می پنداریم؟ چرا فکر می‌کنیم ریشه های منطق در فلسفه است؟

اما راه دوم: راه دوم این‌است که برای تعریف منطق فلسفی، نخست باید دید مسائل منطق سنتی چیستند و سپس از طریق محتوای این مسائل کم کم به عقب باز گردیم، یعنی به پیش‌فرض‌های این منطق. به این طریق ما دیگر درگیر پرسش دشوار نخست که فلسفه چیست نخواهیم شد ولی دسترسی بی واسطه‌ای به خود فلسفه خواهیم داشت .

ذیل این راه‌حل‌ها هیدگر از مباحث بنیادین ومنتوع منطقی سخن می‌گوید و می‌پرسد: چگونه است که صدق یک تفکر و خود تفکر باید چیزی به مثابه یک بنیاد داشته باشد؟ و آیا می‌تواند بنیاد داشته باشد؟ معنای بنیاد چیست؟ چگونه بنیاد و دازاین به یکدیگر مرتبطند؟ چگونه بنیاد، صدق، قانونمندی و آزادی با توجه به تفکر به یکدیگر مربوطند؟در بازگشت به اموری چون صدق، بنیاد، مفهوم، قانونمندی و آزادی ما در جستجوی یک منطق فلسفی هستیم یا بهتر است بگوییم به دنبال مبانی متافیزیکی چنین منطقی هستیم.

در این رساله برای جستجوی بنیادهای متافیزیکی منطق، کارمان را از لایبنیتس شروع خواهیم کرد و به تجزیه کردن و باز نمودن نظریه‌ی حکم لایبنیتس به مسائل مبنایی متافیزیک خواهیم پرداخت. بدین ترتیب نشان داده خواهد شد که چگونه مفاهیمی چون موضوع و محمول ریشه در مفاهیم متافیزیکی همچون جوهر، اعراض و ویژگی‌های جوهر دارند و خود این مفاهیم متافیزیکی بنیادشان در کجاست.

سپس به تلقی هیدگر از حکم و صدق خواهیم پرداخت. در نظر او حکم روایتگر نسبتی میان دازاین و هستندگان است که چنین نسبتی تنها در بستر تعالی او به سوی جهان امکان‌پذیر است

 پ. روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعه مورد تحقیق، نمونه­گیری و روش­های نمونه­گیری، نحوه اجرای آن، شیوه گردآوری و تجزیه و تحلیل داده­ها:

این تحقیق به صورت کتابخانه‌ای صورت گرفته است و مفاهیم مهمی همچون بنیادهای متافیزیکی منطق، سیر تاریخی مفاهیم موضوع و محمول منطقی، نسبت جوهر و موضوع، ... در آن مورد بررسی قرار گرفته اند.

ت. یافته­های تحقیق:

در این رساله نشان داده شد که هر منطقی بالضروره مبتنی بر یک اندیشه‌ی مابعدالطبیعی است و دستیابی به منطقی مستقل غیرممکن است. هم از آن‌رو که بنیادهای منطق در مابعدالطبیعه است و هم به این دلیل که منطق‌های صوری و نمادین از آن جهت که به حیث اپوفانتیک زبان می‌پردازند، دو پله از واقعیت و حقیقت دور شده‌اند. هیدگر اهمیت بازگشت به یک منطق فلسفی را گوشزد می‌کند و عقیده دارد که یک منطق فلسفی نمی‌تواند چیزی جز متافیزیک صدق باشد. وظیفه‌ی نخستین هر منطقی پرداختن به چیستی صدق از نظرگاهی وجودشناسانه است.

ث. نتیجه­گیری و پیشنهادات:

اندیشه‌ی هیدگر اقیانوس خروشانی است که شاید در این رساله قطره‌ای از آن جای گرفته باشد. او در آثاری که در زمینه‌ی منطق نگاشته است هربار از زاویه‌ای نو به موضوع پرداخته است و هر بار از راهی جدید در جنگل انبوه تفکر به پیش رفته است. نسبت میان تفکر، زبان و منطق، امکان کذب، پرسش از صدق، نسبت زمان و منطق، آزادی و صدق و...هرکدام موضوعاتی هستند که او در درسگفتارهای منطقی خود به نحوی عمیق و شورانگیز به آن‌ها پرداخته است. امیدوارم این نوشته مقدمه و مدخلی برای پژوهش‌ها و پرسشگری‌های بهتر باشد.

 

چکیده:

هیدگر برای نشان دادن اینکه چگونه هر منطقی در بستری مابعدالطبیعی شکل می‌گیرد، در کتاب بنیادهای مابعدالطبیعی منطق، نظریه‌ی حکملایبنیتس را به عنوان نمونه مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. او پس از پرسش درباره‌ی نسبت وجود و تفکر، به توصیف ساختار حکم در نظریه‌ی مذکور و اشاره به خاستگاه تاریخی آن می‌پردازد و نشان می‌دهد که مفاهیمی چون موضوع و محمول و نسبت این دو در گزاره یا همان حکم و همچنین تعریف صدق در تفکر لایبنیتس تا چه حد متأثر از آموزه‌های مابعدالطبیعی اند؛ حال آن‌که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های لایبنیتس، استقلال منطق از مابعدالطبیعه و بنیان نهادن مابعدالطبیعه‌ی خویش بر پایه‌ی چنان منطقی است. از این‌رو در بخش نخست این رساله نشان داده خواهد شد که چگونه هیدگر نظریه‌ی حکم لایبنیتس را مورد بررسی قرار می‌دهد و درهم‌تنیدگی منطق و مابعدالطبیعه را در تفکر او اجتناب ناپذیر می‌داند. همچنین در بخش دوم با رجوع به درس‌گفتارهای هیدگر، مفهوم صدق و انواع آن در تفکر لایبنیتس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نشان داده خواهد شد که چگونه حکم، صدق و آموزه‌های مابعدالطبیعی درباره‌ی علم خداوند، در تفکر لایبنیتس با یکدیگر مرتبطند. در فصل چهارم پرسش‌هایی در رابطه با اصل دلیل، رابطه اش با اصل عدم تناقض و معانی و وجوه چندگانه‌ی این اصل مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در فصل آخر این پژوهش به بررسی نسبت روی‌آورندگی و استعلا با صدق و بنیاد در تفکر هیدگر پرداخته خواهد شد.

واژگان کلیدی: منطق، متافیزیک، جوهر، حکم، موضوع، محمول، صدق

 فهرست:

مقدمه....1

فصل اول: از هم بازکردن آموزه‌ی لایبنیتس درباره‌ی حکم به مسائل اساسی مابعدالطبیعی....11

1-1 نسبت هستی و تفکر....12

1-2 بررسی نسبت هستی و تفکر و یا منطق و وجودشناسی در اندیشه‌ی لایبنیتس.................................13

1-2-1 خاستگاه تاریخی نظریه‌ی حکم لایبنیتس.............................................................................15

1-3 ساختار کلی حکم (نظریه‌ی اندراج).................................................................................................18

فصل دوم: حکم و صورت‌های مبنایی صدق در تفکر لایبنیتس............................................................25

2-1 صدق و حقیقت................................................................................................................................26

2-2 صدق و نسبت آن با حکم................................................................................................................27

2-2-1 صورت‌های مبنایی صدق.....................................................................................................28

2-2-2 انواع صدق...........................................................................................................................29

2-3 علم خداوند به مثابه شناخت ایدئال.................................................................................................30

2-4 صدق و اصول مبنایی شناخت..........................................................................................................37

2-5 شناخت به معنای واقعی کلمه...........................................................................................................41

فصل سوم: تعین ذاتی هستی هستندگان اصیل.......................................................................................52

3-1 مناد به مثابه رانه................................................................................................................................53

3-2 یافتن سرنخی برای تفسیر هستی.......................................................................................................64

3-3 ساختار رانه........................................................................................................................................66

3-4 نظریه‌ی حکم و مفهوم هستی-منطق و وجودشناسی.........................................................................67

فصل چهارم: مابعدالطبیعه‌ی اصل دلیل به مثابه مسئله‌ی بنیادین منطق...................................................73

4-1 اصل دلیل چیست؟............................................................................................................................74

4-2 صورت‌بندی هیدگر از اصل دلیل.......................................................................................................77

4-2-1 توضیح ابعاد مختلف مسئله....................................................................................................79

4-2-2 اصل بنیاد به مثابه یکی از قوانین تفکر...................................................................................80

4-2-3 ماهیت صدق و رابطه‌ی ذاتی‌اش با بنیاد................................................................................82

4-2-3-1 صدق گزاره‌ای..................................................................................................................82

فصل پنجم: حیث التفاتی و تعالی............................................................................................................87

5-1 دوگانگی سوژه-ابژه............................................................................................................................88

5-2 در باب مفهوم استعلا..........................................................................................................................91

5-2-1 مفهوم استعلا نزد هیدگر..........................................................................................................93

مؤخره.................................................................................................................................95

کتاب‌نامه............................................................................................................................96

چکیده انگلیسی.................................................................................................................100

 مقدمه

واژه‌ی «منطق» ریشه در اصطلاح یونانی λογικη (لوگیکه) دارد که به معنای «درباره‌ی λογος» است. منطق یک علم است و بنابراین نزد یونانیان، عبارت «επιστημηλογικη» (اپیستمه لوگیکه)بردانشی دلالت دارد که درباره‌ی لوگوس است. منطق، علم به لوگوس است و لوگوس عموماً به معنای سخن‌گفتن و نطق در نظرگرفته می‌شود. در این‌جا معنای خاصی از نطق مدنظر است و آن λογοςαποφαντικοςیا حیث اپوفانتیک سخن‌گفتن است؛ یعنی آن سخن‌گفتنی که نشان‌دهنده و دلالت‌گر و اشارت‌گر است. ذات گزاره در چنین معنایی از لوگوس نهفته است. (Heidegger, 2009, p. 1)

آیا انسان می‌تواند به شیوه‌ای جز سخن‌گفتن و نطق بیندیشد؟ گویی زبان و تفکر و هستی در وجود انسان با یکدیگر درآمیخته‌اند. انسان به «چیزها» فکر می‌کند و درباره‌ی «چیزها» سخن می‌گوید. حتی زمانی که انسان خموش است با خود سخن می‌گوید و به خود و نسبت‌هایش و جهانی که در آن سکنی دارد می‌اندیشد. آیا انسان می‌تواند گفتگوی خویش را متوقف کند و لحظه‌ای هرچند کوتاه به جهان خود بنگرد و در ژرفنای آن فرو رود؟ از نظر هیدگر، دازاین پیش از هر واژه و کلامی و حتی پیش از فهم هر موجودی، هستی را دریافته است و سخن‌گفتن و نطق، در نور فهم هستی ممکن گشته‌اند. انسان پیش از آن‌که سخن بگوید ندای وجود را شنیده است. (Fay, 1977, p. 96) منظور از پیشینی بودن فهم هستی این نیست که هستی در فرایند شناخت، پیش از هرچیزی شناخته می‌شود؛ منظور این هم نیست که هستی پیش از مواجه شدن با موجودات فهم شده است، بلکه منظور این است که بستر فهم هستندگان، فهم هستی است. مانند نور که دیدن اشیا را ممکن می‌کند.

ما تاکنون بارها گفته‌ایم که هستی از پیش، در فراچنگ‌آوردن موجودات فهم شده‌است؛ فهم پیشینی هستی برای فهم هستندگان نور مهیّا می‌کند. (Heidegger, 1984, p. 147)

 هیدگر[1] در کتاب بنیادهای مابعدالطبیعی منطق[2]، چندین‌بار به افلاطون ارجاع می‌دهد. او به رساله‌ی ثئایتتوس[3] و سخن سقراط به ثئایتتوس اشاره می‌کند که هستی چیزی نیست که با حواس قابل درک باشد. هیچ عضوی در بدن، قوای فهم هستی را در خود ندارد، بلکه این روح[4] است که به بیرون از خود کشیده می‌شود و موافق با سرشت آزاد خود با هستی نسبت برقرار می‌کند. در رساله‌ی فایدروس[5] افلاطون می‌گوید هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند به هیئت انسان درآید مگر آن‌که حقیقت را دیده باشد. به عقیده‌ی هیدگر هستی برای دازاین بیگانه نیست بلکه آشناترین است، با این حال درگیر هستندگان شدن و خود را در میان آن‌ها گم کردن باعث می‌شود که او از هستی غافل شود، اما او همیشه می‌تواند به هستی رجوع کند و هستی را نزدیک بیابد. در حقیقت، هستی برای دازاین در رجعت‌های پیاپی او پس از فراموشی دوباره فراچنگ آورده می‌شود. هیدگر اسطوره‌ی تذکار را بستری می‌داند که افلاطون از طریق آن از نسبت میان فهم هستی و زمان سخن گفته‌است.(Ibid, p. 148) هیدگر هم‌چنین از تمثیل غار یاد می‌کند و به نظر می‌رسد که تمایل دارد خورشید را در آن تمثیل به هستی تفسیر کند. (Ibid, p. 116)

انسان از آن‌جهت که سخن می‌گوید، با جملات و گزاره‌ها سروکار دارد. او در گزاره‌ها میان دو چیز نسبت برقرار می‌کند و سپس با نسبت برقرار کردنی دوباره میان خود گزاره‌ها، استدلال می‌کند. گزاره از وجود نسبتی میان موضوع و محمول خبر می‌دهد و استدلال از طریق رابطه‌ی میان گزاره‌ها راهی به سوی نتیجه می‌یابد. علم منطق، علم بررسی مفاهیم، گزاره‌ها و استدلال‌هاست. اما منطق چرا به بررسی این امور می‌پردازد؟غایت منطق می‌تواند رسیدن به صورت‌های معتبر استدلال و استنتاج و یا بررسی درستی آن‌ها باشد؛ اما منطق، حتی زمانی که به اعتبار می‌پردازد نظری به صدق دارد. برای منطق‌دان مهم است که با داشتن مقدمات «صادق» به نتایج صادق دست یابد. از نظر هیدگر در همین نقطه است که مرز میان منطق و مابعدالطبیعه محو می‌شود، چون منطق برای رسیدن به غایت خویش نیازمند تعریفی از صدق و یا حقیقت است.

هیدگر بارها و بارها از نسبت میان گزاره و صدق پرسش می‌کند. او می‌پرسد چرا در طول تاریخ منطق، همواره جایگاه صدق را در گزاره دانسته‌اند؟ معنای این سخن چیست؟ آیا صدق ویژگی و صفت گزاره است همان‌گونه که رنگ ویژگی اشیای مادی است؟ از نظر او پاسخ این‌گونه سوالات تنها زمانی آشکار می‌شود که نسبت دازاین از آن جهت که حکم می‌کند و گزاره می‌سازد با حقیقت و صدق روشن شده باشد. به عقیده‌ی هیدگر تنها زمانی که امکان ذاتی صدق نشان داده‌شود می‌توان از امکان شناخت و درپی آن حکم و تفکر سخن گفت.

از این‌رو هیدگر نتیجه می‌گیرد که وظیفه‌ی منطق وضوح‌بخشی به چیستی و ذات صدق است و اگر چنین وظیفه‌ای تنها از یک مابعدالطبیعه و یا وجودشناسی برمی‌آید، در این صورت منطق باید به مثابه «مابعدالطبیعه‌ی صدق» درنظر گرفته شود. هیدگر با بررسی نظریه‌ی حکم لایبنیتس در بستر مابعدالطبیعه‌ی منادشناسانه‌ی او، نشان می‌دهد که منطق لایبنیتس[6] ریشه در مبانی مابعدالطبیعی دارد و آن‌چه لایبنیتس منطق می‌نامد چیزی جز مابعدالطبیعه‌ی صدق نیست.

از طرف دیگر، هیدگر تمایزی را میان منطق مادی و منطق صوری مطرح می‌کند که تمایز مهمی است. از نظر او منطق تفکر ریاضیاتی، منطق تفکر الهیاتی، منطق تفکر در فیزیک، منطق تفکر ادبیاتی، تاریخی و... با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت به موضوع این علوم بازمی‌گردد. ماده‌ی بحث در این‌جا روی روش تفکر اثر می‌گذارد و درنتیجه چنین منطقی، منطقی مادی است. در مقابل، منطق به معنای رایج و عمومی کلمه نسبت به موضوع تفکر بی‌طرف است. منطق صوری، دانش تفکر صوری است. از نظر هیدگر منطق صوری با مسئله‌ی صدق و درستی مواجه است و از آن‌جا که منطق علم مهمی است که در دانشگاه‌ها به عنوان یک درس مقدماتی و پایه ارائه می‌شود و به عنوان مدخلی برای فلسفه درنظر گرفته می‌شود، نیاز است که منطق تغییر کند زیرا منطق دیگر اصلاً منطق نیست و هیچ وجه اشتراکی با فلسفه ندارد. (Ibid, p. 5)

همان‌گونه که خود هیدگر در آثارش می‌آموزد، تفکر همواره در بستر تاریخ و فرهنگ شکل می‌گیرد و تفکر اصیل، ریشه در اصالت و تاریخ خویش دارد. خود فیلسوف نیز از این قاعده مستثنی نیست. هیدگر میراث‌دار تاریخ دوهزار و پانصد ساله‌ی فلسفه است. او آثار گذشتگان را به خوبی خوانده است و در آثارش تسلط بر تاریخ فلسفه‌ی غرب را به رخ خواننده می‌کشد. فلاسفه‌ی پیش از سقراط همچون هراکلیتوس و پارمنیدس، افلاطون، ارسطو، فیلسوفان قرون وسطی نظیر دانز اسکوتوس، آگوستین، اکهارت، توماس آکویناس، دکارت، لایبنیتس، کانت، هگل، برنتانو، هوسرل، نیچه، کی‌یر کگور، داستایوسکی و...همه متفکرانی بودند که هیدگر با آثارشان زیسته بود و آن‌ها را بیدارکننده و شورانگیز یافته‌بود. (اسپیگلبرگ، 1391، ص 551)

تأثیر فلسفه‌ی لایبنیتس بر تفکر هیدگر شگفت‌انگیز است. لایبنیتس بود که نخستین بار واژه‌ی دازاین[7] را به کار برده بود و هم‌چنین از نظر هیدگر اصل بنیاد[8] لایبنیتس و پرسش از چرایی هستی چیزها یکی از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ فلسفه است. او می‌گوید دوهزارو سیصد سال طول کشید تا تفکر اروپایی با لایبنیتس به جایی برسد که این اصل ساده را دریابد و صورت‌بندی کند. (Heidegger, 1991, p. 4)

هیدگر هرچند هیچ‌گاه به معنای رایج کلمه شاگرد هوسرل نبود، اما از سال 1909 به نویسنده‌ی کتابی همچون پژوهش‌های منطقی[9] و روش پدیدارشناسی آن علاقه‌مند شده بود. ماجرای آشنایی هیدگر و هوسرل، همکاری‌های آن‌دو، امیدواری هوسرل به اینکه هیدگر ادامه دهنده‌ی راه او در پدیدارشناسی استعلایی[10] و وارث کرسی دانشگاهی او شود، پدید آمدن اختلافات فکری و در نهایت جداشدن خط فکریشان درجای خود جالب توجه است هر چند در این‌جا مجال پرداختن به آن نیست. هیدگر را در زمره‌ی پدیدارشناسان می‌شناسند و این کوچک‌ترین اشارت است به این‌که او در تفکر خویش وامدار هوسرل است.

هوسرل پس از نقد مذهب اصالت روان‌شناسی[11]، ایده‌ی یک منطق محض را در سر می‌پروراند و هرچند خود چنین ایده‌ای را تازه نمی‌داند طرح کلی کار او نمودار چند جنبه‌ی نوآورانه است.

برای مثال می‌توان به ساختار دو سطحی منطق محض اشاره کرد. سطح اول، سطح گزاره‌ها یا حقایق مورد بررسی منطق گزاره‌ها[12](apophantics) است که از معانی و ترکیبات گوناگون آن‌ها تشکیل می‌شود. سطح دوم مرکب از «چیزها»یی است که این گزاره‌ها به آن‌ها راجع‌اند یعنی وضع‌هایی (sachverhalte) که گزاره‌ها بیان می‌دارند، نسبت‌ها، ترکیب‌ها و مجموعه‌ها، و دیگر قالب‌هایی که گزاره‌ها می‌توانند وارد آن‌ها شوند و باید موضوع آن‌چیزی قرار گیرند که هوسرل هستی‌شناسی صوری می‌خواند. این الگوی دوسطحی به واقع دو دریافت تک‌سطحی از منطق محض را در خود جای می‌دهد که نظرگیرترین صورت‌بندی‌های آن‌ها را به ترتیب بولتسانو[13] و ماینونگ[14] به‌دست داده‌اند. بولتسانو منطق محض خود را بر سطح گزاره‌ای حول محور تصورات، گزاره‌ها و حقایق فی‌نفسه (Vorstellung an sich, Satz an sich, Wharheit an sich) سامان و سازمان بخشیده‌بود. ماینونگ تنها «وضع‌ها» را، که بر آن‌ها نام «Objectiv» نهاده بود، و دیگر مقولات هستی‌شناسی صوری را می‌شناخت. دریافت هوسرل هر دو سطح را در خود جای می‌داد، یعنی سطح گزاره‌ها، که معتبر یا نامعتبرند، و سطح وضع‌ها، که بر حسب ترجمه‌ی برتراند راسل از اصطلاح ماینونگ، «ثبوت»[15] دارند یا ندارند. (اسپیگلبرگ، 1391، ص 169(

دغدغه‌های منطقی هوسرل تقریباً در تمام طول عمرش ثابت بودند اما در مورد هیدگر این‌گونه نبود. هیدگر در سال 1912 مقاله‌ای به نام «در باب پژوهش نوین در منطق»[16] نوشت که علاقه و آشنایی او به مسائل منطقی را نشان می‌داد. رساله‌ی دکترای او با عنوان «نظریه‌ی حکم در مذهب اصالت روان‌شناختی»[17] شاهد دیگری بر تأثیر اندیشه‌ی هوسرل در منطق، بر هیدگر جوان است. در هر دو اثر، هیدگر مخالفت خود را با رهیافت روان‌شناختی نشان داده بود و در رساله‌ی دکترای خود کوشیده بود منطق را از فروکاهی به پدیداری روان‌شناختی تبرئه کند. او در مقاله‌ی سال 1912 از هوسرل و فرگه به‌خاطر تلاش‌هایشان در ردّ اصالت روان‌شناسی قدردانی کرده‌بود. در این نوشته‌ها آشنایی هیدگر با منطق جدید، آثار راسل و وایتهد و فرگه آشکار است اما از نظر او منطق صوری و ریاضی نمی‌توانستند به مسائل عمیق منطقی بپردازند و در سطح ریاضیات باقی می‌ماندند. هیدگر در رساله‌اش گفته بود که منطق باید از دستور زبان آزاد شود، اما در هستی و زمان[18] نیاز به رهایی گرامر از منطق را مطرح نمود. (Heidegger, 1996, p. 166) او در رساله‌ی دکترایش گفته بود ماهیت صوری منطق ریاضی مانع دسترسی به مسائل زنده‌ی معنای گزاره‌ها و ساختار آن‌ها می‌شود اما این به هیچ وجه به معنای دشمنی و عناد او با منطق جدید نبود، چه در آن زمان منطق‌دانان بزرگی همچون هوسرل، وایتهد، بولتسانو و هیلبرت خود نیز درگیر چنین دغدغه‌هایی بودند. در واقع هیدگر دل‌مشغول مسائل بنیادین منطق بود و می‌دید که منطق صوری در بنیادهایش با مشکلات جدی مواجه است؛ مشکلاتی که امکان وجود چنین منطقی را زیر سؤال می‌بردند. در نظر او منطق باید مبتنی بر فهم هستی باشد و ابتنای آن بر روابط و نسب میان موجودات و جواهر، آن‌چنان که در تاریخ فلسفه متداول است، راه به جایی نخواهد برد. از نظر او تفسیری که منطق قدیم و جدید از گزاره به دست می‌دهند نادرست نیست بلکه ناکافی است.[19]

بر خلاف منطق‌دانان که بسیار کم به هیدگر پرداخته‌اند، او در باب منطق بسیار اندیشیده و سخن گفته است. (White, 1985, p. 22) درس‌گفتارهای او درباره‌ی منطق، هر کدام از نظرگاهی خاص منطق را مورد پژوهش و پرسش قرار داده‌اند. او در «منطق، پرسش از صدق»[20] به مسائلی همچون نقد مذهب اصالت روان‌شناسی، پرسش از چیستی صدق، نسبت صدق و کذب و لوگوس، صدق و جایگاه آن، شاکله‌سازی[21] و نسبت صدق و زمان پرداخته است. در کتاب «منطق، پرسش درباره‌ی ذات زبان»[22] هیدگر به تحلیل ساختار منطق، رابطه‌ی منطق و تفکر، تفکر به مثابه زبان و...می‌پردازد. کتاب دیگر او در خصوص منطق، «بنیادهای مابعدالطبیعی منطق» نام دارد که هیدگر در آن با پژوهش در آثار لایبنیتس به عنوان پدر منطق جدید و بررسی نظریه‌ی حکم و اصل بنیاد نشان می‌دهد که چگونه هر منطقی مبتنی بر مابعدالطبیعه‌ای است.

در نظر هیدگر در تاریخ فلسفه جایگاه صدق را به غلط در گزاره دانسته‌اند. تعریف او از صدق و یا آن‌گونه که او می‌پسندد «حقیقت»، آشکارگی و ناپوشیدگی است. سخن از آن جهت اهمیت دارد که انسان‌ها با سخن گفتن به هستندگان اشاره می‌کنند و این اشاره و نشان‌دادن ما را با هستی آن‌ها مواجه می‌کند و آن‌ها را از پنهان‌بودن و پوشیدگی بیرون می‌آورد. تعریف او از صدق نه مطابقت است، نه سازگاری و انسجام و نه نسبت خاصی میان موضوع و محمول و یا گزاره و جهان، بلکه صدق در نسبتی است که دازاین با هستندگان برقرار می‌کند. در واقع این نظر بدیع و ظریفی است که در تعریف صدق، وجود انسانی دخیل می‌گردد. (Heidegger, 1994, p. 9)

ویتگنشتاین نیز در مقاله‌ی کوتاهی به نام «ملاحظاتی در باب صور منطقی»[23] که مقاله‌ا‌ی بسیار جالب و خواندنی است به نکته‌ای مشابه اشاره می‌کند. او نیز عقیده دارد که منطق باید دست از تلاش‌های پیشینی همچون ساخت یک زبان صوری از طریق پیدا کردن ساختارهای زبان بردارد و به جای آن به کشف ساختارهای جهان بپردازد. اما تفاوت میان ویتگنشتاین و هیدگر در این است که ویتگنشتاین هنوز به منطق صوری امیدوار است، چیزی که هیدگر آن را به هیچ وجه کافی نمی‌داند. (Wittgenstein, 2009, pp. 162-171)

هیدگر در جستجوی یک منطق فلسفی است که از طریق آن بتوان به فلسفیدن راه یافت. او می‌خواهد به بنیادهای منطقی دست‌یابد که از دیرباز به نحو سطحی و تکنیکی توضیح داده شده است. از نظر او یافتن این بنیاد‌ها و ریشه‌ها تنها با متافیزیک به دست می‌آید. در تفکر او مفاهیم اساسی منطقی همچون صدق، رابطه و نسبت، بنیاد و مفهوم همگی به متافیزیک بازمی‌گردند. ریشه‌های صدق در استعلاست، بنیاد به آزادی باز می‌گردد، مفهوم به شما و رابطه به هستی. ارتباط میان منطق و مابعدالطبیعه یک نسبت عمیق است و باید در فلسفه‌ی گذشتگان به نحو مکرر خودش را بازآفرینی می‌کرد، امّا به عقیده‌ی هیدگر گرایشی وجود داشت که امروزه هم شدید تر شده است و آن این است که منطق را منزوی کنند و آن را تنها بر مبنای خود بنیان نهند.

از نظر هیدگر، اگر بخواهیم بر خلاف روندی که تاکنون در جریان بوده است، بنیادهای منطق را به نحو متافیزیکی معین کنیم باید با تاریخ فلسفه دمخور شویم زیرا بنیادهای خود متافیزیک نیز باید از نو بررسی و مطالعه شوند. ما با یک متافیزیک تمام شده روبرو نیستیم که بتوانیم منطق را در فضای آن پی‌ریزی کنیم. بلکه تجزیه نمودن منطق، خود بخشی از بنیادنهادن متافیزیک است و این چیزی جز رویارویی با سنت قبلی نیست.

رابطه‌ی میان منطق ومتافیزیک بی‌شک موضوع پراهمیتی است. معمولا گمان می‌شده که منطق مقدم بر مابعدالطبیعه بوده واحیانا مستقل است و منطق‌دانان تصور می‌کنند که منطق فاقد مبانی مابعدالطبیعی ‌است. هیدگر این تلقی را به چالش جدی کشیده و مدعیست که هر چند منطق در مابعدالطبیعه حضور دارد ولی هیچ منطقی از مبانی مابعدالطبیعی مناسب خود خالی و بی نیاز نیست وبه تصریح او هر منطقی در دامن متافیزیکی پرورش می‌یابد. هیدگر در پی آن ‌است که دریابد پیش‌فرض‌های متافیزیکی یک منطق چیستند ودیگر این‌که آیا هرمتافیزیک دارای مبانی منطقی خاصی است؟ اوازهردونوع رابطه میان منطق ومتافیزیک سخن می‌گوید. متاسفانه این بحث چالش‌برانگیز هیدگر در کشور ما بصورت جدی مورد توجه قرارنگرفته و درنتیجه نیازی به ارائه‌ی دقیق آن‌چه او از منطق می‌فهمید وجایگاه منطق درسراسرفکر او احساس می‌شود. باوجود اهمیت این موضوع و اینکه تابه حال درکشورما بدان پرداخته نشده است، نیازی به ارائه‌ی تفکرات اودرباب منطق احساس میشود.

هیدگر از چیستی منطق فلسفی سخن می‌گوید. منطق فلسفی چیست؟ چگونه باید پدید بیاید و حتی ایده‌ی چنین منطقی چطور به ذهن خطور می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال دو راه وجود دارد. یک راه این‌است که ما تعریفی از فلسفه ارائه دهیم و با معین کردن مفهوم فلسفه، منطق را در پرتو آن تعریف کنیم، چون مطمئناً ریشه‌های منطق در فلسفه نهفته است. اما باز هیدگر یک سوال اساسی و بنیادی را مطرح می‌کند: چرا ما این‌گونه می‌اندیشیم؟ چرا فکر می‌کنیم ریشه های منطق در فلسفه است؟

اما راه دوم: راه دوم این‌است که برای تعریف منطق فلسفی، نخست باید دید مسائل منطق سنتی چیستند و سپس از طریق محتوای این مسائل کم کم به عقب باز گردیم، یعنی به پیش‌فرض‌های این منطق. به این طریق ما دیگر درگیر پرسش دشوار نخست که فلسفه چیست نخواهیم شد ولی دسترسی بی واسطه‌ای به خود فلسفه خواهیم داشت .

ذیل این راه‌حل‌ها هیدگر از مباحث بنیادین ومنتوع منطقی سخن می‌گوید و می‌پرسد: چگونه است که صدق یک تفکر و خود تفکر باید چیزی به مثابه یک بنیاد داشته باشد؟ و آیا می‌تواند بنیاد داشته باشد؟ معنای بنیاد چیست؟ چگونه بنیاد و دازاین به یکدیگر مرتبطند؟ چگونه بنیاد، صدق، قانونمندی و آزادی با توجه به تفکر به یکدیگر مربوطند؟در بازگشت به اموری چون صدق، بنیاد، مفهوم، قانونمندی و آزادی ما در جستجوی یک منطق فلسفی هستیم یا بهتر است بگوییم به دنبال مبانی متافیزیکی چنین منطقی هستیم.

در این رساله برای جستجوی بنیادهای متافیزیکی منطق، کارمان را از لایبنیتس شروع خواهیم کرد و به تجزیه کردن و باز نمودن نظریه‌ی حکم لایبنیتس به مسائل مبنایی متافیزیک خواهیم پرداخت. بدین ترتیب نشان داده خواهد شد که چگونه مفاهیمی چون موضوع و محمول ریشه در مفاهیم متافیزیکی همچون جوهر، اعراض و ویژگی‌های جوهر دارند و خود این مفاهیم متافیزیکی بنیادشان در کجاست.

سپس به طرز تلقی هیدگر از حکم و صدق خواهیم پرداخت. در نظر او حکم روایتگر نسبتی میان دازاین و موجودات است که چنین نسبتی تنها در بستر استعلای او به سوی جهان امکان‌پذیر است. در نتیجه از نظر او صدق ریشه در استعلا دارد و بنیاد آن در آزادی است. آزادی در تفکر هیدگر معنایی دوگانه دارد. از جهتی دازاین به مثابه موجودی که نحوه‌ی هستی‌اش اگزیستنس[24] و از خود فرارفتن است، آزاد است. زیرا حدود این موجود معین و ثابت نیست و او هر لحظه از خود فراتر می‌رود و وجود و جهان خود را گسترش می‌دهد. از طرف دیگر دازاین انتخاب می‌کند که چه امکاناتی را بالفعل کند و چه امکاناتی را نادیده بگیرد . مطمئناً برای پی بردن به معنای مفاهیمی همچون آزادی، جهان، استعلا، زمان و ... در تفکر هیدگر به پژوهش‌های بسیار گسترده‌تری نیاز است. اگر فرصت بیشتری در اختیارم بود، علاقه داشتم در این رساله به نسبت میان صدق و زمان و این‌که چگونه استعلا از طریق زمانمندی فهم می‌شود نیز بپردازم که متاسفانه چنین فرصتی میسر نگردید. امیدوارم بتوانم در آینده به یاری خداوند به طور عمیق‌تر و جدی‌تر به این مسائل بپردازم.

 فصل اول

 از هم باز کردن آموزه‌ی لایبنیتس درباره‌ی حکم به مسائل اساسی مابعدالطبیعی

 مقدمه

هیدگر برای نشان دادن اینکه چگونه هر منطقی در بستری مابعدالطبیعی شکل می‌گیرد، نظریه‌ی حکملایبنیتس را به عنوان نمونه مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. او پس از پرسش درباره‌ی نسبت هستی و تفکر، به توصیف ساختار حکم در نظریه‌ی مذکور و اشاره به خاستگاه تاریخی آن می‌پردازد و نشان می‌دهد که مفاهیمی چون موضوع و محمول و نسبت این دو در گزاره یا همان حکم و همچنین تعریف صدق در تفکر لایبنیتس تا چه حد متأثر از آموزه‌های مابعدالطبیعی اند؛ حال آن‌که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های لایبنیتس، استقلال منطق از مابعدالطبیعه و بنیان نهادن مابعدالطبیعه‌ی خویش بر پایه‌ی چنان منطقی است. از این‌رو در این فصل نشان داده خواهد شد که چگونه هیدگر نظریه‌ی حکم لایبنیتس را مورد بررسی قرار می‌دهد و درهم‌تنیدگی منطق و مابعدالطبیعه را در تفکر او اجتناب ناپذیر می‌داند.

1-1 نسبت هستی و تفکر

تفکر به دو طریق با هستی در ارتباط است. اول آن‌که تفکر همواره تفکر درباره‌ی چیزی است یا به عبارت دیگر تفکر همواره درباره‌ی موجوداتست. دوم آن‌که تفکر یکی از فعالیت‌های دازاین و بنابراین یک نحوه‌ی بودن است. دازاین موجودی در میان هستندگان دیگر است که می‌تواند به روابط و نسب میان آن‌ها بیندیشد؛ بنابراین موضوع تفکر دازاین به مثابه یک موجود، روابط و نسب وجودشناسانه است. (Heidegger, 1984, p. 27)

پرسش از نسبت میان هستی و تفکر و این که کدام مقدم و تعین‌بخش دیگری است، به دو طریق ممکن است پاسخ داده شود. می‌توان به این پرسش این‌گونه پاسخ داد که آن چه اصیل است، هستی است و اگر هستی نباشد تفکری نیز وجود نخواهد داشت. پاسخ ممکن دیگر این است که تفکر مقدم بر هستی فرض شود؛ چنانکه از نظر دکارت، اسپینوزا و لایبنیتس هستی از تفکر پیروی می‌کند و به دنبال آن می‌آید. هیدگر می‌گوید اگر تفکر، مقدم بر هستی باشد، در این صورت هر موجودی باید به گونه‌ای باشد که کاملاً توسط فکر تعین‌پذیر باشد و درنتیجه شرایط صدق، پیش‌فرض‌های هستی خواهند بود. لایبنیتس می‌گوید:

وقتی خداوند محاسبه کرد و تفکرش را به عمل تبدیل نمود، جهان به وجود آمد. (Ibid, p. 28)

در چنین نگرشی، سیر حرکت از تفکر به سوی هستی است و این تفکر است که به موجودات تعین می‌بخشد. در اینجا تفکر موضوعیت دارد و این باعث تنگ شدن عرصه بر هستی می‌شود. این نگرش هستی را ذیل تفکر و آگاهی قرار می‌دهد و تا جایی پیش می‌رود که برای اثبات جهان خارج از فکر مدد می‌گیرد و هر چه را که نتواند تحت قوانین فکر درآورد غیر واقعی می‌انگارد. واضح است که در این دیدگاه، منطق که علم قوانین تفکر است مقدم بر وجودشناسی است.

نظر دیگری نیز وجود دارد که بنیادهای منطق را در مابعدالطبیعه می‌داند. هیدگر، در درس‌گفتارهای خود به گواهی تاریخ توسعه‌ی منطق به رابطه‌ی تنگاتنگ منطق و مابعدالطبیعه اشاره می‌کند. او برای مثال به منطق ارسطو اشاره می‌کند که در بستر متافیزیک او شکل گرفته است و کاملاً متاثر از افکار او در وجودشناسی است. راسیونالیسم جدید که شعار «می‌اندیشم پس هستم» بر آن حاکم است، رسالت خود را رهایی منطق از این بند می‌داند. (Heidegger, 2010, p. 18, 107, 161)

1-2 بررسی نسبت هستی و تفکر و یا منطق و وجودشناسی در اندیشه‌ی لایبنیتس

مطالعه‌ی نسبت منطق و وجودشناسی در تفکر لایبنیتس، موضوع بحث‌برانگیزی است[25]؛ اما باید توجه داشت که انتخاب یکی از دو دیدگاه اصلی در آغاز کار چندان مثمر ثمر نخواهد بود. بهتر است به جای پرداختن به این‌که لایبنیتس در کدام گروه جای می‌گیرد، ابتدا به بررسی خود مسائل و موضوعات اصلی تفکر او پرداخته شود و از این طریق رابطه‌ی میان دو حوزه آشکار گردد. هیدگر تذکر می‌دهد که نباید علوم را به مثابه قلمروهای مرزبندی شده و ثابت در نظر گرفت، بلکه این واقعیت وجود دارد که قلمرو هیچ دانشی با قطعیت تعریف نشده است و منطق و مابعدالطبیعه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این بخش نظریه‌ی حکم لایبنیتس و ابعاد آن ارائه و به بحث‌ها و مناقشه‌ها به اجمال پرداخته خواهد شد.

پژوهش هیدگر درباره‌ی حکم و وجوه مختلف آن، معطوف به بررسی آن روابط و نسبی است که بر مبنای آن‌ها چیزی مانند حکم اصلاً و اولاً ممکن می‌شود. اما حکم چیست؟ به کرّات نشان داده شده است که حکم یا جمله یک ساختار درونی دارد که منطق‌دانان آن را گزاره می‌نامند. غایت حکم به مثابه یک تعیّن حملی[26]، کسب ارزش صدق و در نتیجه رسیدن به شناخت است. به علاوه، حکم از آن جهت که به توصیف نسبت موجودات می‌پردازد، از اصول معینی تبعیت می‌کند. هیدگر عقیده دارد که حکم دانش موجوداتست و بنابراین به موجودات از آن جهت که هستند مرتبط است. (Heidegger, 1984, p. 28)او در هستی و زمان به بررسی سه دلالت برای واژه‌ی گزاره می‌پردازد.

گزاره اولاً بر نشان‌دادن و یا اشاره‌کردن دلالت می‌کند. با این دلالت ما اولین معنای لوگوس یعنی αποφανσις [اپوفانسیس] را مدنظر داریم: به هستندگان مجال دیده شدن از جانب خودشان دادن. در گزاره‌ی «چکش خیلی سنگین است» آن‌چه برای دیدن [یا دیدار] مکشوف می‌گردد «معنا» نیست، بلکه موجودی است که در حالت تودستی[27] بودنش آشکار می‌گردد. حتی اگر این موجود چندان نزدیک نباشد که بتوان فراچنگش گرفت یا آن را «دید»، نشان دادن و اشاره بر خود آن موجود دلالت می‌کند، نه چیزی چون تصور یا بازنمود صرف[28] آن، و نه چیزی «صرفاً بازنمودشده» و نه حتی وضعیت روانی گوینده‌ی گزاره در هنگام بازنمایاندن این موجود 2) گزاره معادل حمل‌کردن[29] است. «محمولی» در باب «موضوعی» «دربیان می‌آید». موضوع توسط محمول متعین می‌شود. اگر گزاره را به این معنا در نظر بگیریم، آنچه گزارش یا اظهار شده است محمول نیست، بلکه «خود چکش» است

[1]. Heidegger, Martin (1889-1976)

[2] . Metaphysical Foundations of Logic

[3]. Theaetetus

[4]. soul/ ψυχη

[5]. phaedrus

[6] . Leibniz, Gottfried Wilhelm (1646–1716)

[7] . Dasein

[8]. principle of ground

[9]. Logical Investigations

[10]. Transcendental Phenomenology

[11]. psychologism

[12]. logic of statements

[13] . Bolzano, Bernard (1781–1848)

[14] . Meinung, Alexius (1853-1920)

[15] . subsist

[16]. On New Research In Logic

[17]. The Theory of Judgment in Psychologism

[18]. Being and Time

2. برای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی تکوین اندیشه‌ی منطقی هیدگر، نک:

Heidegger, Martin. (2007). Becoming Heidegger:On the Trail of His Early Occasional Writings, 1910-1927. Theodore Kisiel (Editor), Thomas Sheehan (Editor). Northwestern University Press

[20]. Logic, the Question of Truth

[21]. schematism

[22]. Logic the Question concerning the Essence of Language

[23]. Some Remarks on Logical Forms

[24]. existance

1.موضوع رساله‌ی برتراند راسل با عنوان «شرح انتقادی فلسفه‌ی لایبنیتس»، بررسی بنیادهای منطقی متافیزیک لایبنیتس است:

Russell, Bertrand. (1900) “Exposition of the Philosophy of Leibniz”, Cambridge

 [26] . predicative determination

[27]. in hand

[28].mere representation

[29]. predication


مبلغ واقعی 53,280 تومان    25% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 39,960 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 70

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

کسب درآمد اینترنتی 300000 تومان در خانه در کمتر از 30

کسب درآمد اینترنتی 300000 تومان در خانه در کمتر از 30

این محصول آپدیت شد تاریخ 1397/01/27 بسم الله الرحمن الرحیم سلام در دنیای اینترنت خیلی از آدم ها هستند که دوست دارند کسب درآمد کنند و به خیلی چیزها و ایده ها فکر میکنند . همه ما دوست داریم در کمترین زمان بهترین درآمد را داشته باشیم مثلا یک فرد به طور میانگین اگر 12 ساعت کارکند و ...

کسب درامداز اینترنت ماهیانه 8میلیون تومان

کسب درامداز اینترنت ماهیانه 8میلیون تومان

پکیج کسب درآمداسان از اینترنت اپدیت جدید 15 اردیبهشت 1397 مناسب برای تمامی افرادباهرسن ودانشی این فرصت هرگز تکرار نمیشود عجله کنید تضمین100%بازگشت وجه درصورت عدم کسب این مبلغ هدیه ویژه پس از خرید این محصول: 1.نرم افزار کی به وای فای وصله نرم افزاری برای ...

اد ممبر بینهایت ( افزایش ممبر(اعضای) کانال،ربات و

اد ممبر بینهایت ( افزایش ممبر(اعضای) کانال،ربات و

-اد ممبر بینهایت- {افزایش ممبر(اعضای) کانال،ربات و گروه تلگرام و...} Addmember نسخه ویژه(VIP) تمامی و کامل ترین نرم افزار های افزایش ممبر واقعی و فیک و آموزش های آن، که در اینترنت و بازار به قیمت های بالا به فروش می رسد را یک جا و مرتب و منظم به همراه راهنما در هر بخش، با قیمتی کم در ...

افزایش قد با متد گرو تالر داینامیک

افزایش قد با متد گرو تالر داینامیک

بلند قامت بودن یک امتیاز بزرگ برای شماست! سلام بیتا بیات هستم کارشناس فیزیولوژی ورزشی،لازم دانستم قبل از این که شما با روش گرو تالر داینامیک آشنا شوید چند تا نکته رو صادقانه خدمتتان عرض کنم همانطور که تو اینستاگرام(khosh.andam@)نوشتم خیلی اتفاقی با این متد آشنا ...

نرم افزار برنامه ساز اندروید نسخه طلایی

نرم افزار برنامه ساز اندروید نسخه طلایی

نرم افزار برنامه ساز اندروید نسخه طلایی و بدون نیاز به ارتقا توجه :مشکل امضا با کلید دیباگ دراین نسخه کاملا رفع شده و برنامه ها به بازار ارسال می شوند اگر به این مشکل برخوردید ما 10برابر پولتان را پس میدهیم. این نرم افزار بر روی اندروید قابل نصب میباشد 100% مورد تایید ...

مجموعه ی آموزش تعمیر لامپ کم مصرف (از مبتدی تا

مجموعه ی آموزش تعمیر لامپ کم مصرف (از مبتدی تا

کتاب آموزش تعمیر لامپ کم مصرف همانطور كه مي دانيد لامپ هاي كم مصرف بعد از مدتي ديگر روشن نمي شوند و نياز به تعمير دارند در بيشتر اين موارد مي توان با ساده ترين وسايل لامپ را در منزل تعمير كرد این مجموعه دارای 5 کتاب است که در آن نحوه عملکرد و روش های عیب یابی لامپ کم ...

تمامی نرم افزار های اددممبر واقعی و فیک

تمامی نرم افزار های اددممبر واقعی و فیک

تمامی و کامل ترین نرم افزار های افزایش ممبر واقعی وفیک را یک جادریافت کنیدهرکدام از این نرم افزار ها در اینترنت و کافه بازاربه قیمت خیلی بالایی بفروش میرسند. نکته: پورسانت بازاریابی این محصول 60% است نسخه ی 100%تست شده با توجه به فیلترینگ تلگرام 15 اردیبهشت ...

کتاب افزایش ممبر کانال تلگرام

کتاب افزایش ممبر کانال تلگرام

افزایش اعضای کانال تلگرام ، مهمترین دغدغه صاحبان کانال در این شبکه اجتماعی موبایلی است.در این مطلب موثرترین روش های افزایش اعضای کانال تلگرام را به شما آموزش خواهیم داد. در ابتدا ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که افزایش اعضای کانال تلگرام ( Telegram ) با روش های غیر معمول ...

مجموعه -صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب

نام محصول: مجموعه صفرتاصد راه اندازی کارگاه جوراب بافی تهیه کننده: دوران راهبی انتشار: وبسایت بچه‌های نساجی دانشگاه یزد فرمت محصول: کتاب الکترونیکی(PDF) + ویدئو MP4 قابل پخش در: موبایل، تبلت، کامپیوتر و ... مخاطب این بسته آموزشی: تمام افراد مبتدی که حداقل سرمایه ...

دانلود کتاب آموزش خوشنویسی با قلم و خودکار همراه

دانلود کتاب آموزش خوشنویسی با قلم و خودکار همراه

محتوای این مجموعه کامل آموزش خوشنویسی: 1- آموزش خوشنویسی با خودکار 2-سرمشق های خوشنویسی 3- آموزش خط تحریری 4-آداب خوش نویسی فايده اول خوشنويسی: كه روحي و دروني است ٬رويت خط زيبا موجب بهجت روحي و حظ معنوي مي شود و البته بهره معنوي خوشنويس مضاعف و مبتدا است و آثار و بركاتي ...

چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان

چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان

کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم ارزان خیلی از وقت ها دوست داشته اید شخص و یا همسر خود را عشق خود نمایید. عاشق شدن به تمام معنا، طوری که هیچ کسی را به اندازه شما دوست نداشته باشد شما را کامل قبول ...

آموزش برنامه نویسی آردوینو

آموزش برنامه نویسی آردوینو

معرفی آردوینو : آردوینو یکی از معروف ترین platform های متن باز است که روی برد های خود از میکروکنترلر های AVR و ARM شرکت atmel استفاده کرده است . هدف اردوینو استفاده از مدار چاپی واحد بود که توانست باعث شود توزیع دهنگان این platform باهم به اشتراک گذاری کد ها و شماتیک پروژه ی ...

تماس و پیامک ناشناس و رایگان با شماره

تماس و پیامک ناشناس و رایگان با شماره

برنامه تماس و ارسال پیام رایگان به دیگران با شماره ناشناس به صورت کاملا رایگان بدون نیاز به روت به وسیله این برنامه میتوانید با شماره دلخواه خود به دیگران زنگ بزنید. یعنی زمانی که شما با دیگران تماس می گیرید شماره دلخواهی که شما در برنامه وارد کرده اید برای شخصی که ...

دانلود پکیج درآمدزایی 400هزارتومن ناچیز در 40دقیقه

دانلود پکیج درآمدزایی 400هزارتومن ناچیز در 40دقیقه

برای درآمدزایی فوق العاده، فقط توضیحات زیر را تا انتها بخوانید. ما درآمد شما را تضمین می کنیم. واقعا ده میلیون تومن درآمد ماهیانه هیچ چیز خاصی نیست. اینقد واسه خودتون بزرگ و دست نیافتنیش نکنین دوستان من، اگه به ضمیرناخودآگاه خودتون القا کردین که اون بزرگه و شما ...

کسب و کار اینترنتی در منزل

کسب و کار اینترنتی در منزل

کسب درآمد میلیونی اینترنتی و تضمینی در منزل جدید ترین و مطمئن ترین روش کسب درآمد در سال 1394 تعهد و ضمانت ما : در عرض فقط یک ساعت اول کسب درآمد نمایید بعد از درآمد آن این مجموعه را خریداری نمایید می دانیم همه ما از مطالب تبلیغاتی و الکی که در مورد کسب و کار اینترنتی است خسته ...

اپلیکیشن سامانه مخابرات همراه

اپلیکیشن سامانه مخابرات همراه

اپلیکیشن فوق العاده و کم یاب سامانه مخابرات با امکانات زیر که گویای محتواست قابلیت استعلام شماره موبایل قابلیت کشف مزاحم تلفنی قابلیت دریافت ریز مکالمات مشترکین تلفن همراه مشترکین حقوقی مشترکین تلفن ثابت پیش شماره ها ...

اینترنت رایگان همراه اول و ایرانسل !!!!!

اینترنت رایگان همراه اول و ایرانسل !!!!!

توجه توجه روش هایی که کاملا قانونی هستند اما جایی آن ها را پیدا نمیکیند این روش ها بسیار ساده و کاربردی هستند و تنها با طی مراحلی ساده شما می توانید در کم تر از دو دقیقه حداقل ۱ گیگ اینترنت رایگان همراه اول و ۱۴ گیگ اینترنت رایگان ایرانسل دریافت کنید. بعضی وقت ها ...

ردیاب شماره موبایل افراد رو نقشه بدن نیاز به Gps

ردیاب شماره موبایل افراد رو نقشه بدن نیاز به Gps

- ردیاب شماره موبایل افراد رو نقشه بدن نیاز به Gps ردیابی و کنترل از از راه دور ، با وارد کردن شماره موبایل نرم افزار ردیاب شماره موبایل کاملا ایرانی و فارسی بدون نیاز به فعال بودن GPS گوشی شما و طرف مقابل با استفاده از این نرم افزار ردیاب شماره موبایل فرزندان و افراد ...

مجموعه -صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب

مجموعه -صفر تا صد راه اندازی کارگاه جوراب

نام محصول: مجموعه صفرتاصد راه اندازی کارگاه جوراب بافی تهیه کننده: دوران راهبی انتشار: وبسایت بچه‌های نساجی دانشگاه یزد فرمت محصول: کتاب الکترونیکی(PDF) + ویدئو MP4 قابل پخش در: موبایل، تبلت، کامپیوتر و ... مخاطب این بسته آموزشی: تمام افراد مبتدی که حداقل سرمایه 5 میلیونی ...

آموزش کسب درآمد از اینترنت

آموزش کسب درآمد از اینترنت

آیا می دانید؟ یک راز مهم در مورد سایت های کسب درآمد از اینترنت که ممکن است ندانید. می دانید چرا سایت های مختلفی که دیده اید نتوانسته اند به شما کمک کنند کسب درآمد کنید؟حقیقت این است که اکثر این سایت های آموزشی برای کسب درآمد در اینترنت توسط ...

نسخه خطی اشعار و پیشگویی های شاه نعمت الله ولی

نسخه خطی اشعار و پیشگویی های شاه نعمت الله ولی

شاه نعمت‌الله ولی نسخه خطی اشعار و پیشگویی های شاه نعمت الله ولی پر فروشترین کتاب نسخه خطی با بیش از 2000000 فروش تا کنون به دليل استقبال بي نظيز شما كاربران گرامي نسخه خطي فوق فقط تا پايان اسفند ماه با 20% تخفيف به فروش مي رسد و بعد از آن به قیمت ...

دانلود کتاب آموزش ساخت انواع کابینت مدرن MDF

دانلود کتاب آموزش ساخت انواع کابینت مدرن MDF

نوع فایل:PDF زبان:فارسی حجم فایل:18KB در چند دهه اخیر با توجه به افزایش رشد آپارتمان سازی ، تعداد متقاضیان ساخت کابینت نیز افزایش پیدا کرد و با توجه به تغییر ماهیت کابینت ها از فلزی به MDF و تمایل به تغییر مکرر دکوراسیون آشپزخانه از سوی خانواده ها ، کابینت سازی نیز در میان مشاغل ...

رساله کارشناسی ارشد معماری با عنوان «طراحی

رساله کارشناسی ارشد معماری با عنوان «طراحی

رساله کارشناسی ارشد معماری با عنوان «طراحی مجموعه مسکونی با رویکرد ارتقاء تعاملات اجتماعی» (فایل word قابل ویرایش) این پروژه توسط گروه معماری تلار تهیه شده است. از این بابت مشابه آن در وب وجود ندارد. رساله در 157 صفحه تنظمیم شده و دارای 77 منبع است. متن مطابق ...

نرم افزار افزایش بازدید سایت و وبلاگ

نرم افزار افزایش بازدید سایت و وبلاگ

▼ توجه توجه ▼ شما می توانید این نرم افزار را به صورت رایگان از سایت ما دانلود نمایید: app.alosite.net نرم افزار افزایش بازدید سایت نرم افزاری است جهت بالا بردن بازدید سایت یا وبلاگ با ایپی های متفاوت شما میتوانید به جای خرید بازدید از سایت ها از نرم افزار بازدید استفاده کنید ...

کتاب « الفبای جامع ثروت و ثروتمندشدن » برای

کتاب « الفبای جامع ثروت و ثروتمندشدن » برای

قوانین ثروتمند شدن چیست؟ ذهن ثروتمندان چگونه کار می کند؟ وجود ثروت ساز چگونه وجودی است؟ چرا بعضی افراد با اینکه سخت کار می کنند هیچ وقت پولدار نمیشوند؟ ذهن فقرا با ذهن ثروتمندان چه تفاوتی دارد؟ نوع مشاغل ثروتمند شدن شما کدام است؟ چرا اکثر مردم از پیشرفت و بهبود ...

سوال عملی ICDL 2 همراه با جواب - ( سری اول )

سوال عملی ICDL 2 همراه با جواب - ( سری اول )

سوالات عملی ICDL2 همراه با جواب (ویندوز - اینترنت و ایمیل ) تعداد فایل : 7 نوع فایل : Pdf ...

سوال عملی Power Point با جواب

سوال عملی Power Point با جواب

دانلود نمونه سوال قطعی پاورپوینت با جواب تشریحی تعداد فایل : 2 نوع فایل : Pdf ...

چگونه هر کسی را عاشق خود کنیم ؟

چگونه هر کسی را عاشق خود کنیم ؟

چگونه هر کسی را عاشق خود کنیم ؟ خیلی از وقت ها دوست داشته اید شخص و یا همسر خود را عشق خود نمایید. عاشق شدن به تمام معنا، طوری که هیچ کسی را به اندازه شما دوست نداشته باشد شما را کامل قبول داشته باشد و یا می خواهید دل کسی را بدست بیاورید و در این راه همیشه با شکست مواجه شده ...

دانلود فیلم های آموزش رانندگی با ماشین

دانلود فیلم های آموزش رانندگی با ماشین

آموزش رانندگي به زبان فارسي آموزشي كاملا فارسي و صد در صد اورجينال آيا مي خواهيد تمام فوت و فن رانندگي را به طور كامل بدانيد؟ آيا مخواهيد تنها با يكبار امتحان رانندگي قبول شويد؟ آيا چندين بار تست رانندگي داده و قبول نشده ايد؟ بهترين روش آموزش رانندگي در منزل ...

آموزش راه اندازی ماژول GPS با آردوینو

آموزش راه اندازی ماژول GPS با آردوینو

در این فیلم آموزشی تهیه شده قصد داریم به طور کامل و قدم به قدم مراحل راه اندازی ماژول GPS با کامپیوتر و همچنین روش راه اندازی ماژول GPS با استفاده از میکروکنترلر را خدمت کاربران عزیز سایت آموزش دهیم . این مجموعه ی آموزشی برای اولین بار توسط سایت انجمن الکترونیک به زبان ...


مطالب تصادفی

  • استفاده از نشاسته اصلاح شده هیدروکسی پروپیل دی استارچ فسفات به عنوان جایگزین روغن در سس مایونز  ....
  • استفاده از عصاره برگ زیتون به جای آنتی اکسیدان ها و نگهدارنده های سنتزی در سس مایونز و ارزیابی تغییرات فیزیکوشیمیایی .....
  • استخراج لیکوپن از ضایعات گوجه فرنگی.....
  • استخراج پلی ساکارید از برگ گیاه هفت کول و بررسی فعالیت ضد اکسایشی و ضد میکروبی آن....
  • استخراج پروتئین از کنجاله آفتابگردان و بررسی ویژگی‌های عملکردی آن....

بندرعباس

فروشگاه فایل های دیجیتالی کمیاب